Daglige arkiver: 28. september 2023

Frokostseminar 3.oktober: Lov og rett/rett og galt – hva er bioetikk?

Ny bioteknologi gir fantastiske nye muligheter: gentesting, genmodifisering, kloning og assistert befruktning kan både skape, endre og redde liv. Men alt bør ikke være lov, og alt er heller ikke lov. Hvor grensen skal gå, eller hva som er rett eller galt, er ofte vanskelig å bestemme.

Seniorrådgiver Eirik Joakim Tranvåg, lege og medisinsk etiker, skal i dette frokostforedraget snakke om hvordan bioetikk hjelper deg å rydde i mylderet av argumenter, verdier og muligheter. Hva står egentlig på spill, og for hvem? Hva er de viktigste argumentene? Og hva er det rette valget for deg?

Tid: 3. oktober kl. 8.30-9.15.
Sted: Litteraturhuset i Bergen, sal Olav H. Hauge og digitalt.

Les mer og påmelding.

DKNVS priser for yngre forskere

Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab inviterer fagmiljø ved norske forsknings- og utdanningsinstitusjoner til å nominere forskere under 35 år til to vitenskapelige priser, én innen humaniora og én innen naturvitenskap (medisin er under naturvitenskap). Prisene er på 75.000 kroner hver. Nominasjonsfristen er 15. oktober.

UTENLANDSOPPHOLD – NYE NETTSIDER – NYTT SØKNADSSKJEMA

Denne uken publiseres nye nettsider som gjelder finansiering av utenlandsopphold for stipendiater og postdoktorer – søknad om støtte til utenlandsopphold for stipendiater og postdoktorer.

De viktigste endringene:

1. Man kan søke hele året, og søknader blir behandlet fortløpende! (Hurra!)
  2. Fakultetet må ha søknadene senest 3 måneder før utenlandsoppholdet starter
  3. Instituttleder trenger dermed ikke å samle opp og prioritere søknadene, bare skrive en uttalelse/godkjenning av utenlandsoppholdet (kan gjøres pr epost)
  4. Søker må også legge ved en anbefaling/uttalelse fra sin veileder/mentor, som må vurdere ut fra de kriterier som gjelder (står listet opp på nettsiden),
  5. og kanskje best av alt: søknadene sendes i Skjemaker, hvor de også kan laste opp vedlegg

Engelsk side og skjemaker publiseres litt senere! (jobber med saken)

Vi håper dette gjør prosessen enklere, og at det går raskere for den enkelte å få svar på sin søknad.

Søknadsfrist 1.10. gjelder ikke mer, så dersom noen er i prosess med søknad nå, så bør de vente med å sende inn til ny nettside er oppe.

Der finner de lenke til skjemaker (søknadsskjema).

SFI-utlysing i 2024: Info- og innspelsmøte

Passer for: Bedrifter, universitet og forskingsorganisasjonar, offentleg sektor, forskarar

Påmeldingsfrist: 9. oktober kl 08.00

Digitalt: Arrangementet strømmes

1. okt kl 13:30 – 15:30

Forskingsrådet vil i løpet av 2024 kunngjere midlar til ca. åtte Sentre for forskingsdriven innovasjon (SFI). Vi vurdere endringar og ønske dialog med interessentar om slike. I møtet ber vi også om innspel om kva som kjenneteiknar eit vellykka SFI og korleis senterordninga kan føre til meir innovasjon.

Young Researchers Night

Join us for an ‘Energetic’ evening of science, socializing and music on 29th September!

The Young Academy of Norway (AYF) and UIBdoc cordially invite you to join us at the Young Researchers Night in Bergen which will take place at EITRI on 29th September. This year’s theme for the “Forskningsdagene” is centred around Energy. This event will delve into offshore wind generation, the perspectives of Norwegians regarding energy production, burnout, and the advancement of academic career paths.

Hosts: Mari Skuggedal Myksvoll (AYF) and Salwa Suliman (AYF)

19:00 Doors open
19:00 – 19:30 Mingling with pizza & drinks
19:30 Welcome (short info about AYF and UiBdoc)
19:35 Thea Gregersen, Senior Researcher, Norce: ‘Norwegians’ view on energy production’
20:00 Lise Doksæter Sivle, Researcher, Institute of Marine Research: ‘Offshore wind production and noise in the ocean’
20:20 Break + Drinks (Violinist Masoumeh Jahani Kadousaraei, PhD student, UiB)
20:30 Silje Mæland, Professor, Department of Global Public Health and Primary Care, UiB: ‘Burnout (Work/Life Energy)’
21:00 Career Development dialogue: Salwa Suliman (UiB), Mari Skuggedal Myksvoll (Institute of Marine Research) and Valentyn Oksenych (UiB)
21:30 Mini-Concert by ‘Specific Moments’ (Funky Indie Pop/ Rock)
23:59 Doors close

The primary audience is early career researchers, including PhD students. However, the event is open to everyone, and we extend a warm welcome to students who have an interest in science to join us.

The event is free of charge and will take place at EITRI (Haukelandsbakken 31).

A complimentary bar and pizza will be provided for early arrivals.

Please register for the YRN Bergen 2023 event here: https://app.checkin.no/event/61744/young-researchers-night-bergen

More information is found at the Facebook-event: https://fb.me/e/GJ2U46xJ

Seminarserie Senter for ernæring, mandag 2. oktober

Senter for ernæring har gleden av å invitere til et nytt seminar i vår seminarrekke. Serien tar opp sentrale utfordringer innen ernæring og helse.

Tittel: Research projects at the Center for Sustainable Diet, Norwegian Institute of Public Health

Foreleser: Mari Mohn Paulsen, seniorforsker, Folkehelseinstituttet

Moderator: Hanne Rosendahl-Riise

Tid: Mandag 2. oktober 2023 kl. 14.30-15.30

Sted: Aud. 4, BB-bygget

The Center for Sustainable Diet was established in January 2023 and aims to be a leading knowledge and research center that paves the way towards a more sustainable diet. In the presentation, I will, among other things, talk about the research projects NOR-Eden and NewTools which deal with sustainable diet and food systems in Norway, in addition to NUTREAT and GAIN which are more clinically oriented and deal with the prevention and treatment of malnutrition for patients with cancer.

Det blir lett servering.

Velkommen!