Tema: «Å stille diagnose på medisinen»

INVITASJON!

Velkommen til 25-årsmarkering og generasjonsskifte i Filosofisk Poliklinikk 4. oktober 2023, i Store auditorium, Haukeland universitetssjukehus. (Ta rulletrapp eller heis til tredje etasje. Husk påmelding hvis du vil ha mat)

Tema: «Å stille diagnose på medisinen»

Leger og ikke-leger, pasienter, pårørende, nye og gamle studenter – dette er for dere!

TIDSSKJEMA:

1630-1700: Enkel servering, levende musikk. Er du litt sulten på denne tiden av dagen? Vi spanderer en matbit før jubileumsprogrammet starter – til alle som melder seg på HER.

1700-1930: JUBILEUMSPROGRAM
1. FOREDRAG ved Edvin Schei, leder av Filosofisk Poliklinikk gjennom 25 år: «Fundamentalisme i hvitt. Om makt og autoritetsunderkastelse i medisin og helsefag».

Dette var tittelen på det første foredraget i Filosofisk Poliklinikk, i oktober 1998, i samme auditorium på Haukeland sykehus. Hva har disse 25 årene endret, i medisinens måte å tenke på – og i Scheis?

2. GENERASJONSSKIFTE: NY LEDER OVERTAR FILOSOFISK POLIKLINIKK
Ny leder etter Edvin Schei blir Caroline Engen. Hun er lege med bakgrunn fra kreftforskning, nå postdoktor ved NeuroSysMed  og Senter for vitenskapsteori ved Universitetet i Bergen og under spesialisering i psykiatri. Det blir en kort seremoni, hvor Edvin har lovet å ikke bære Caroline på skuldrene. (Se foto fra 20-årsjubileet, da universitetsrektor Dag Rune Olsen åpnet dagen til akkompagnement av Bergenhus Entusiastkor).

3. PANELSAMTALE: Hvor godt traff diagnosen «Fundamentalisme i hvitt» for 25 år siden? Er sykdommen smittsom eller arvelig, og hvordan har pasienten det i dag? I panelet sitter Pål Gulbrandsen, lege, professor ved Universitetet i Oslo og Per Einar Binder, psykolog, professor ved Universitetet i Bergen, med Caroline Engen og Edvin Schei.

4. FELLES REFLEKSJON: Hvor skal veien gå videre med Filosofisk Poliklinikk? Medisinen, samfunnet og teknologien er i rivende utvikling – kunstig intelligens vil skape nye forutsetninger for legevirksomhet, i en skala vi ikke har sett siden oppdagelsen av røntgenstråler og penicillin. Men hva med den ekte intelligensen, hva blir dens rolle i en verden av naturkatastrofer, migrasjon, aldring og økende ulikhet? Hva slags leger vil verden trenge? Hvordan skal vi tenke og snakke sammen, for å bygge en fremtid uten fundamentalisme i hvitt?

Nettside Filosofisk poliklinikk: filpol.no

Facebook: klikk her og invitér vennene dine!

Bli med på tenkning og dialog, det er sunt selv om det er gøy!