Unge forskere bør ha det mer moro!

Årets K2 Junior Retreat for PhD kandidater og yngre forskere gikk av stabelen på Alrek 27. april. Målet med retreaten er å bringe unge forskere ved instituttet sammen, og for å bli bedre kjent var speed dating og elevator talks på programmet. Psyklolog Andreas Schei, fra bedriftshelsetjenesten ved UiB, holdt en workshop om oppturer og nedturer i PhD forløpet.

Han delte bekymringsfulle tall og observasjoner om mental helse blant unge forskere, som indikerer at 25-50% vil ha problemer som kvalifiserer til en psykiatrisk diagnose i løpet av forskingskarrieren. Men, den gode nyheten er at det er mulig å unngå å bli overveldet og utbrent dersom du tar godt vare på deg selv. Sosial samhandling og følelsen av tilhørighet er noen av de beste måtene å styrke vår mentale helse slik at vi på best måte kan møte disse utfordringene.

For å etterfølge Scheis råd om at «det er vanskeligere å reparere noe som er blitt ødelagt enn å forebygge», starter vi en sosialkomité for K2, for å arrangere gøye sosiale samlinger og en arene for å bli bedre kjent med kollegaer i en avslappet atmosfære. Vi oppfordrer på det sterkeste til å delta å bygge det sosiale nettverket sammen med oss, og håper at mange vil være med i sosialkomiteen. Ta kontakt med Adrianna på e-post: adrianna.jebrzycka@uib.no