Daglige arkiver: 12. mai 2023

Ukens leder

Kjære alle sammen!

Det var mange fra både UiB og Haukeland sykehus som kjempet om de 4 finaleplassene for å kunne søke K.G. Jebsen sentre for medisinsk forskning. Hele 3 av 4 forskerne som ble invitert til å sende full søknad er fra K2: Eva Gerdts, Bjørn Tore Gjertsen og Stian Knappskog. Gratulerer så mye! Vi er veldig stolte og ønsker lykke til!

Foto: ukjent                           Foto: Øystein Fykse/Haukeland universitetssykehus     Foto: Melanie Burford

17. mai nærmer seg med store skritt, og alle UiB-ansatte er inviterte til å delta i hovedprosesjonen (avgang fra Museplassen kl.9:30, eller oppmøte kl. 10:15 på Koengen, kolonne 4). Vi får følge med på værmeldingen, men så langt ser det lovende ut 😊 Med Kristi Himmelfart dagen etter 17. mai er det sikkert mange som tar en langhelg. Det blir derfor ingen K2nytt neste fredag.

Riktig god helg!

FALCH LECTURE 2023 Alberto Ascherio

The Epstein-Barr virus as the leading cause multiple sclerosis and the possible viral etiology of other neurodegenerative diseases.

Wednesday May 24, 2023 at 11.30-13.00 in the auditorium at Armauer Hansens Hus.

The Faculty of Medicine and Neuro-SysMed are happy to invite you to this year’s Falch Lecture, presented by Professor Alberto Ascherio from the Harvard T.H. Chan School of Public Health and Harvard Medical School. You are also invited to an informal networking lunch before the lecture (lunch 11.30-12.00). No charge, just remember to register here.

Complete event poster and full abstract here.

Norwegian Society of Immunology (NSI) Bergen Event

24th May: NSI gathering with talk by virologist Florian Krammer. Pizza and quiz after the talk
When: Wednesday 24th May at 14.00 in Auditorium 1, BB-building.

Food and quiz (please register!): 15.00 in the Seminar room under the stairs in the BB-building.

Fremtidens helsevesen

Søknadstype Internasjonale fellesutlysninger
Program Transforming health and care systems (THCS)
Intensjon om å søke 23. mai 2023, 14:00 CEST
Søknadsfrist 13. juni 2023, 14:00 CEST

Forskningsrådet lyser ut 2 000 000 euro til norske forskere som vil delta i europeisk forskningssamarbeid om fremtidens helse- og omsorgstjenester.

Utlysningen har som målsetning å framskaffe den kunnskapen som er nødvendig for å bygge fremtidens helse- og omsorgstjenester. Gjennom denne kunnskapen har utlysningen ambisjon om å støtte utviklingen av nye og innovative løsninger som kan møte utfordringene i helse- og omsorgstjenestene i dag og i fremtiden.

Utlysningen har også som mål å støtte implementeringen av innovative løsninger på større skala. Gjennom forskning og utvikling som støtter opp rundt implementeringen av eksisterende løsninger har utlysningen som mål å akselerere i helse- og omsorgstjenestene og effektivisere den positive innvirkningen fra forskning og utvikling.

Mer info her.

Metabolism in the single cell era

This workshop will present the last technical developments allowing the quantification of cellular level metabolism in rare cell populations up to the single cell level. These techniques will be presented applied to a large panel of research fields.

Phase I: Critical assessment
20-22 September, Bordeaux

Phase II: Technical workshop
October, Marseille and Lyon

For more info here.

Sentre for forskningsdrevet innovasjon

Sentrene for forskningsdrevet innovasjon (SFI) utvikler kompetanse som er viktig for innovasjon og verdiskaping. Langsiktig forskning i et nært samarbeid mellom FoU-aktive bedrifter og fremstående forskningsmiljøer skal styrke teknologioverføring, internasjonalisering og forskerutdanning. Sentrene er etablert for en periode på maksimalt åtte år (fem + tre). Vi planlegger en utlysning av SFI-V i 2024 med oppstart av anslagsvis sju–ni nye sentre høsten 2025. Det kommer mer informasjon om dette høsten 2023.

Gla’-sak! Er pediatri den mest veltrente gruppen på instituttet?

Thomas Halvorsen og gjengen i Glasblokkene 6.etg. driver med inkluderende trening kl. 12:00 hver dag i uken. Kommer man forbi rundt den tiden så blir man tatt med på deres styrkeøkt. Det begynte med 1×10 push-ups, og så har det ballet på seg etter hvert, og nå er det 3×10 som var dagens dose. Hyggelig gjeng som snart er den mest veltrente gruppen på instituttet?