Kjønnsstudier – hvordan kan det bidra til moderne forståelse av kvinnehelse

Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner: Seminar ved førsteamanuensis Kari Jegerstedt, mandag 19.02.24, kl.12-13, rom 8.1 og 8.2, Laboratoriebygget.

Førsteamanuensis Kari Jegerstedt er senterleder på Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved UiB (Foto/ill.: Thor Brødreskift). Senteret har tverrfakultært pådriveransvar for kjønnsforskning ved UiB og driver blant annet den tverrfakultære forskningsgruppen “Kjønns- og seksualitetforskningens grunnlagsproblemer”. Selv har hun sin bakgrunn fra litteraturvitenskap og er spesielt opptatt av språklige representasjoner og bearbeidinger av betydningen av kropp, kjønn og seksualitet, både i skandinavisk og i postkolonial (spesielt sør-afrikansk) litteratur og mer generelt. De siste årene har hun spesielt arbeidet med transfemininitet og psykoanalyse, samt skeiv teori, og med mangfoldsarbeid på UiB. Grunnlagsproblemer og forståelsen av kjønn og seksualitet, er sentral i all hennes virksomhet, både som forsker og pedagog.

På Senterseminaret 19.02.24 kl. 12-13 foreleser hun om: Kjønnsstudier – hvordan kan det bidra til moderne forståelse av kvinnehelse.

Seminaret holdes i rom 8.1-8.2, 8. etasje i Laboratoriebygget og er åpent for alle interesserte.