Seminar: Impact of gender on cardiovascular risk factors and blood pressure related heart disease

Seminar/Webinar: Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner mandag 20.02.23 kl. 12:00-13:00. Rom 8.1 og 8.2 Laboratoriebygget.

Foredragsholder: Hjertespesialist PhD Ester Kringeland

Ester Kringeland er spesialist i indremedisin og hjertesykdommer og arbeider ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus.

Ester Kringeland har medisinsk embetseksamen fra Universitetet i Bergen i 2008 og forsvarte sin PhD i 2022 om ‘Sex differences in blood pressure in midlife: associations with risk factors and acute coronary syndromes in the Hordaland Health Studies’.

Ester Kringeland har publisert 9 artikler om hypertensjon og hypertensiv hjertesykdom. Hennes forskning har fått stor mediaoppmerksomhet og priser, og hun ble i 2022 invitert som foredragsholder til ESC Preventive Cardiology kongressen. Hun er tilknyttet Senteret som hovedveileder for en masterstudent og biveileder for en PhD kandidat. Ester holdt en gnistrende prøveforelesning om kjønnsforskjeller i kardiovaskulære risikofaktorer og hypertensiv hjertesykdom i desember 2022, og vi er så heldige at hun har sagt seg villig til å presentere denne som et Senter-seminar.

Dersom du ønsker å delta digitalt på seminaret, så send e-mail til: hilde.jacobsen@uib.no for å få tilsendt Zoom lenken.