[IT-info] Endring i rutiner for stenging av brukerkonto

UiB justerer rutinene for avslutning av brukerkontoer til IT-systemene. Reglementet for brukerkonti er i ferd med å bli revidert, og endringen innføres nå for å sikre at vi etterlever gjeldende krav til personvern og datasikkerhet.

Endringene kommer etter at Datatilsynet har påpekt at UiB til nå har lagret brukerdata for lenge etter at ansettelses- og studieforhold er avsluttet.

For studenter vil brukerkontoen nå bli stengt to måneder etter at studieretten utløper (når man er ferdig med studiet eller har sluttet å semesterregistrere seg).

Kontoen på Microsoft Office 365 stenges 30 dager etter at UiB-kontoen er stengt.

Studenter som trenger å forlenge bruken av kontoen, kan henvende seg til Studieadministrativ avdeling og be om at kontoen holdes åpen i seks måneder etter at studieretten er utløpt.

For ansatte blir det mindre endringer. Kontoen blir stengt når ansettelsen slutter, men lokal godkjenner kan holde kontoen åpen (forlenge for inntil seks måneder om gangen) dersom den ansatte ber om det.

Seks måneder etter at brukerkontoer blir stengt, slettes de dataene som er lagret.

– IT-avdelingen