Gjenoppfriskningen av K2-retreat

K2 arrangerte sin årlige retreat tirsdag 30. april. Kledelig til den økonomiske situasjonen på instituttet ble årets møte holdt i UiB sine nyoppussede lokaler i Nygårdsgaten 5, ikke på Solstrand.

Det var faktisk mye nyttig å høre på og lære av. Etter velkomsthilsen av avtroppende instituttleder Pål fikk vi en gjennomgang av prosjektet «sunn økonomi» av dekanus Per Bakke. K2 sin økonomi er for tiden ikke sunn, men den skal bli det. For å starte med det positive. K2 gjør det godt på forskningsfronten, og har en svært god inngang av ekstern finansiering, og ingen mister jobben. Det negative er at vi går med underskudd og det er stillingsstopp. Dette rammer ulike grupper og fagområder ulikt, ikke minst administrasjonen som fra juni bare vil bestå av 1,5 stillinger. Derfor må vi jobbe som et lag og være kreative. Det er ikke vanntette skott mellom fagområder, og pliktarbeid for stipendiater er ikke nødvendigvis bare undervisning, det kan også være administrative oppgaver. Det blir ikke lett og noen må kanskje ut av konfortsonen. Vi fikk gode råd på veien av psykolog: Andreas Hillestad Schei, fra HMS-avdelingen.

Noe som kan hjelpe oss å bli mer kreative er bruk av kunstig intelligens. Robert Hetlelid fra IT-avdelingen gave en flott oversikt over UiB-chat og Copilot som er verktøy som tilbys de ansatte ved UiB – sammenlignet med Chat-GPT er disse verktøyene mye bedre og jeg har nå sagt opp mitt abonnement på Chat-GPT, nå blir det Copilot. For dem som bruker Helse Bergen pc – du må logge på Edge med din Uib-konto.

Kanskje skal du bruke Copilot til å skrive en bedre søknad? Vår forskningsrådgiver Susanna Pakkasmaa gav en flott oversikt over søknadsmuligheter. Vi er gode, men vi må bli bedre, og spesielt er det gode muligheter gjennom EU – der må vi bli bedre. For ytterligere inspirasjon fikk vi så presentert noen suksesshistorier. Forskerlinjestudent Jonas Hodneland Sundfjord fortalte om sine longitudinelle GWAS-analyser på Mor-Barn-kohorten, mens professor Simona Chera redegjorde for hva det KG Jebsen-senteret for Myeloid Blood Cancer skal drive med. Til forskningen brukes mye kjemikalier og noen ganger trenger man å bli kvitt disse. Da kan det være nyttig å snakke med Bente-Lise P. Lillebø, seniorrådgiver ved Bedriftshelsetjenesten. UiB har en fantastisk avtale med BIR om kjemikaliehåndtering som dere bør kjenne til. Det hele ble rundet av med en oppdatering om Vestlandslegen av professor Simon Dankel hvoretter jubilanter ble markert og Pål Njølstad ble takket av med et AI-generert kunstverk som seg hør og bør. Det hele ble ledet av professor Silje Skrede

De som ikke var der, gikk virkelig glipp av noe. Neste år blir det ny retreat, kanskje kan snuoperasjonen bringe oss til Solstrand?

God maihelg

Eystein Husebye