Daglige arkiver: 8. november 2023

Vernerunder 2023

Den 22.11 mellom 12:00 og 15:00, vil det bli vernerunder i Glasblokkene og Overlege Danielsens hus.
Den 27.11 mellom 09:00 og 11:30, vil det bli vernerunder i Laboratoriebygget.

Merk at kontorer blir besøkt hvis skjema med avvik er sendt inn.
Vedlagt er lenke til skjema for gjennomgang. Vennligst fyll ut disse hvis dere har noe dere ønsker å rapportere.

Trenger du penger til ditt helseprosjekt?

Trenger du penger til ditt helseprosjekt? Da bør du holde av 16. november! Da arrangerer nemlig Stiftelsen Dam søkekurs for frivilligheten i Bergen.

Stiftelsen Dam er en av Norges største stiftelser, som hvert år deler ut rundt 300 millioner kroner til helsefrivillighetens prosjekter i hele landet. Men hva er det som gjør at en søknad blir innvilget? Hvem kan egentlig søke, og hvordan går man fram hvis man har en god idé til et prosjekt? Det og mere til får du svar på når Stiftelsen Dam kommer til Litteraturhuset i Bergen.

Hjelp til litteraturoppgaver til studenter

Endelig er bibliotekets onlinekurs «Litteraturoppgaver i medisin og helsefag» ferdig. Kurset er for studenter som skal skrive litteraturoppgaver i medisin og helsefag. Det er åpent for alle, på norsk og engelsk, og har en egen del for veiledere. Kurset ble publisert på MittUiB i september 2023, og er lenket fra bibliotekets websider om kurs og veiledning.

Kurset er delt inn i seksjoner etter de forskjellige stegene i arbeidet med en litteraturoppgave. Det er litt om søk, prosjektbeskrivelse, dokumentasjon, screening, håndtering av treff, samarbeid, kvalitetsvurdering, dataekstraksjon og skriving. Digitale verktøy som blir presentert er databaser, EndNote og bruk av Rayyan som har en AI-komponent.

Målgruppen for kurset er i første omgang bachelor- og masterstudenter som arbeider med litteraturoppgaver, men kurset inneholder også praktiske bruksanvisninger som kan være nyttig for forskere som arbeider med kunnskapsoppsummeringer, og en egen del for veiledere.

Kurset er helt nytt. Har dere som veiledere noen tilbakemeldinger, så blir vi glad for det.

Ta en titt, og diskuter det gjerne med dine kolleger.

Bibliotek for medisin, ved Barbara, Christine, Ida og Regina

Training Fellowships for Core Facility Staff

EMBO Core Facility Fellowships

EMBO Core Facility Fellowships funds international exchanges of up to one month between core research facilities in eligible countries. Core Facility Fellowships are intended for the training of core facilities staff, including scientists and technicians, in specific techniques used in core research facilities that provide services to research institutions or universities. The fellowships contribute towards travel and subsistence of the fellow.

Fellowships, grants and career support – Core Facility Fellowships – EMBO
Deadline: continous

Erasmus+ staff mobility for training
Another possibility to fund international training is Erasmus. It funds trips between 2 days and 2 months. All employees at the University of Bergen can receive a grant for a mobility to an institution, organization or university in Europe through Erasmus+. Example: Training in a company or at a university (laboratory training, method courses, job shadowing).
Erasmus+ staff mobility for training | Employee Pages | UiB
Deadline: 20 January

VIS – Eitri Christmas party

Dear Eitri members,

We will be celebrating Christmas together with VIS and their other incubators Ada and Future Ocean!

Join us for a delightful evening featuring lots of fun, food and drinks: an aperitif, a “pinnekjøtt” buffet with side dishes, a dessert, and three complimentary drinks with your meal. Plus, we’ve got you covered with an affordable bar opening later in the evening!

Date: November 24, 19:00-2:00

Location: Mellomrommet, VIS, Thormøhlens gate 51, Bergen

Price:

Startups – NOK 250

Others – NOK 750

Don’t forget to sign up by November 10 using the links or scanning the QR code on the flyer below:

Startup

Others

Hurry, the deadline for sign-ups is this Friday! Let us know if you have any questions!

Let’s make this Christmas celebration a memorable one!

Eitri team

Boost your career by building international networks.

Welcome to the UiB FERD course:

Boost your career by building international networks.

Time: 16.11.2023 – 09.00–12.00

Place: Nygårdsgaten 5, NG5

What opportunities are there for early-stage researchers at UiB wanting to go abroad? Why is it valuable to know other researchers from around the world – and how do you find them? In this course we will provide you with valuable insight into the how and why of gaining international experiences and building you own international networks with the goal of boosting your research career. We will discuss challenges and alternatives, as well as practical tips and tools for getting started.

Registration and more information: https://www.uib.no/ferd/163999/boost-your-career-building-international-networks

Alrekmøte: Hvorfor er det så vanskelig å få tilgang til registerdata?

Hvorfor er det så vanskelig å få tak registerdata og hva gjøres for at det skal bli enklere? Faggruppe for registre i Alrek helseklynge inviterer til debattmøte om temaet.

Torsdag 23 november kl 14-16

Møteleder er Pétur B. Júlíusson fra FHI/UiB.

Introduksjon,
leder for Faggruppe for registre, Pétur B. Júlíusson fra FHI/UiB

Kasuistikker fra forskerne selv,
Professor Tone Bjørge ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB og Postdoktor Rachel Forster ved FHI

Hvordan er status nå med tanke på utleveringer fra sentrale registre?
Avdelingsdirektør Maj-Lis Baldersheim ved FHI

Info om Helsedataservice,
Leder for Helsedataservice, Øystein K. Johansen

Helseanalyseplattformen – hva skjer nå?
Professor Rolv Terje Lie ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB

Paneldiskusjon