Daglige arkiver: 28. januar 2022

Ukens leder

Kjære alle sammen!

Kjenner du/din forskningsgruppe/faggruppe noen som har utmerket seg i 2021, enten på forskningsfronten (publikasjon, forsknings-/innovasjonsmiljø, ph.d arbeid, formidling) eller når det gjelder undervisning? Det medisinske fakultet har lyst ut en del priser for 2021, så nå har du sjansen for å nominere kollegaer/miljø (eller deg selv!). Kategoriene er

• Årets publikasjon
  • Årets forskningsgruppe/innovasjonsmiljø
  • Årets ph.d.-arbeid
  • Pris for fremragende forskningsformidling
  • Utdanningspris (Det er ikke spesifikke priskategorier men det tildeles en hovedpris på kr 150 000.- og inntil to priser til på 50 000.- hver!)

Vi fra K2 kan fremme en kandidat i hver kategori, så ikke nøl med å sende inn forslag (med utfyllende begrunnelse) innen mandag 7. februar. Mer detaljert informasjon finnes her.

Forslag til Publikasjon/PhD/Gruppe/Formidling

Forslag til Utdanningspriser

Forskerlinjen er en gavepakke – rekrutter en forskerlinjestudent til forskergruppen din nå!

Dette er en henvendelse til deg som synes det er inspirerende og spennende å introdusere unge, entusiastiske medisin- og odontologistudenter til forskning.
Potensielle forskerlinjestudenter er genuint interesserte, de er smarte og vitebegjærlige. Hva mer kan en engasjert forsker ønske seg?

Ved Forskerlinjen er vi i full gang med å rekruttere studenter fra 2021- og 2020 kullet med tanke på opptak på Forskerlinjen høsten 2022. Det er en absolutt fordel at aktive, interesserte studenter rekrutteres så tidlig som mulig i 2022, helst før sommerferien.  Til enhver tid er det ca. 75-80 studenter som går på forskerlinjen, dvs ca. 10 % av studentene. Både studenter og veiledere melder tilbake om gode erfaringer og god forskning. Mange forskerlinjestudenter er godt i gang med ph.d prosjek.

Vi har 17 plasser til disposisjon hvert år, 15 FOR MEDISIN OG 2 FOR ODONTOLOGI.

Send oss et prosjektforslag i dag.

Lever inn forslaget ditt her

Hvis du vil vite mer – Les om forskerlinjen på nettsidene våre:

Universitetet i Bergen. Forskerlinjen ved Det medisinske fakultet.

Universitetet i Bergen. Avtale om faglig veiledning for Forskerlinjen.

Les videre

Invitasjon Bærekraftskonferansen i Bergen

Til alle ansatte.

Det nærmer seg tiden for SDG Conference Bergen – den årlige nasjonale bærekraftskonferansen som UiB arrangerer for 5. gang  09.-11. februar 2022.

I år, som i fjor, blir konferansen digital. I 2021 hadde vi over 2600 deltagere fra flere enn 100 land!

Som tidligere gjentar vi suksessen Day Zero, som i år blir 9. februar. Her kan du delta på en rekke svært interessante seminarer og workshops med ulike tilnærminger til bærekraftsmålene. Har du studenter du  underviser, kan mange av arrangementene være relevante for studentene. Kanskje dagens forelesning kan være å delta aktivt på en eller flere workshops?

Det er mer enn 30 arrangementer å velge mellom, og temaene spenner vidt. Ta en titt på arrangementslisten ved å følge lenken: https://www.uib.no/en/sdgconference/148573/day-zero-wednesday-9-february-2022

Det at konferansen er heldigital åpner også for muligheter til å presentere ny og viktig forskning fra stipendiater og postdoktorer. Vi inviterer alle interesserte – fra hvilket som helst faglige felt – til å sende inn digitale presentasjoner av egen forskning som er relevant for konferansens tema innen 1. februar. Les mer her.

Jeg håper at du får stort utbytte av bærekraftkonferansen vår.

Rektor Margareth Hagen

Call for Applications Åsgard programme 2022

This programme is composed of four different calls:
Deadline 31st of January 2022.

• Åsgard-Research is designed for researchers willing to develop collaborations between France and Norway. It funds a one-week stay in France, allowing the researcher to meet counterparts in universities and research institutions.
  • Åsgard-Innovation is designed for professionals working in technology transfer structures, clusters etc. and aims at exchanging best practices as well as creating new collaborations. It funds a one-week stay in France to meet relevant counterparts.
  • Åsgard-Staff is designed for professionals working in research administration in universities, research centers and funding agencies, in particular EU advisers. It aims at exchanging best practices as well as creating new collaborations. It funds a one-week stay in France to meet relevant counterparts.
  • Åsgard-Research+ is designated for researchers and professionnals from the innovation sector who have been laureate of the Åsgard-Research programme, the PHC Aurora, wishing to carry out a research project with a French partner. It funds a one-week stay in France for a team.

Please note: Considering the current situation of the COVID-19 pandemic, it will be possible to complete your mobility in virtual format.

Feel free to contact us for more information regarding this programme and to share this call!

Information and application

Best regards,

The Institut français in Norway – Science Department

T +47 23 20 30 05

Email science@france.no

Nye publikasjoner fra K2-forskere

Vi ønsker at fremtidige nyhetsbrev skal inneholde en liste over nye publikasjoner fra kolleger ved K2. Det viser seg å være utfordrende å utvikle en søkestrategi på PubMed som fanger opp alle publikasjonene, og jeg er i dialog med universitetsbiblioteket angående dette.

Inntil videre foreslår jeg følgende løsning:

Dersom dere har en ny publikasjon dere ønsker at skal inkluderes i K2-nytt, kan dere sende meg lenke til PubMed-oppføringen.

Hilsen Jens (redaktør for K2-nytt)

Jens.vikse@uib.no