Ukens leder

OSKE og søknadsfrist for status som merittert underviser

Status som merittert underviser er en meritteringsordning som er innført på norske universiteter på bakgrunn av stortingsmelding 16 «Kultur for kvalitet i høyere utdanning». Målet er å stimulere til økt undervisningsinnsats, belønne viktig utviklingsarbeid og fremme utdanningskvalitet. Ved MED medfører statusen permanent lønnstillegg i tillegg til heder og ære og medlemskap i et «pedagogisk akademi» av meritterte undervisere ved fakultetet. Pedagogisk basiskompetanse er et krav; ta Workshop i pedagogisk mappe eller kontakt Enhet for læring om du er i tvil om du oppfyller kravene til pedagogisk basiskompetanse. Det er nå for andre gang mulighet til å søke status som merittert underviser. Det er viktig å lese utlysningsteksten og kriteriene nøye, og adressere kriteriene man blir bedømt etter! Ta gjerne kontakt med meg på mette.vesterhus@uib.no om du overveier å søke eller lurer på noe. Vi håper at noen av våre dyktige og engasjerte undervisere vil skrive gode søknader som når opp!

Søknadsfrist: 1. november.

OSKE 12 skal avholdes 8. desember, og planleggingen er godt i gang. Fagmiljøene som har fått oppgaver fra sitt fagfelt trukket ut er bedt om å rekruttere sensorer og reserver. Studieledelsen har fått beskjed og vil gå i gang med å finne administrative og teknisk ansatte som kan bidra. OSKE er et viktig og stort arrangement som krever at vi løfter sammen, og vi forventer at alle møter forespørsler om å bidra med velvilje og en løsningsorientert innstilling. Takk til alle administrative og undervisere som har fått dette til på en god måte tidligere år – og til de som i høst vil bidra til å få OSKE 12 av stabelen!

Mette Vesterhus
Utdanningsleder K2