Konsul Søren Falch og øyenlege Sigurd Falchs fond

Det medisinske fakultet vil også i år utpeke Falchs forelesning og Falchs juniorpris for yngre forskere.

Falchs forelesning 2021

Rammen for tildelingen er kr 30.000, – til dekning av honorar og reise- og oppholdsutgifter. Kostnadsoverslag bes lagt ved søknaden. Det kan bli aktuelt med flere tildelinger.

Retningslinjer for Falchs forelesning:

1. Forslagsstiller er Styret som kan invitere generelt anerkjente forskere på Nobelprisnivå eller meget høyt internasjonalt nivå til å holde en gjesteforelesning og/eller seminar ved Det medisinske fakultet.
  2. Styret kan invitere ansatte til å fremme forslag og dokumentere deres forskningsinnsats. Kriteriene kan være publisering i prestisjetunge vitenskapelige tidsskrift, internasjonale priser, lederfunksjoner i tungtveiende og aktive internasjonale vitenskapelige sammenslutninger og konferanser.
  3. Falch Lecturer bør ha samarbeid med eller bidratt på annen måte til forskningsvirksomheten ved Det medisinske fakultet. Dette er likevel ikke et krav for å foreslå en kandidat.
  4. Falch Lecturer tildeles diplom som markerer begivenheten.

Forslag sendes til okonomi@med.uib.no innen 14/2 2020 og behandles av styret i konsul Søren Falch og øyenlege Sigurd Falchs fond for medisinsk vitenskap.

Juniorpris for unge forskere

Kandidaten må være under 40 år ved søknadstidspunktet. Det gis (dessverre) ikke reduksjon for ev. svangerskapspermisjon eller andre permisjoner.

Fondets statuttar sier at:

• Formålet er å fremme medisinske vitenskapelige arbeider
  • Arbeidene skal være av stor vitenskapelig eller sosial betyding
  • Arbeidene kan være fra alle grener av medisinsk vitenskap
  • Arbeidene skal være fullførte

Styret har fastsatt prisen til kr 50.000,- i driftsmidler til forskeren.

Fremlegg til kandidater til prisen kan fremmes av instituttledere og professorer ved Det medisinske fakultet og skal inneholde:

• Kandidatens curriculum vitae
  • Kandidatens publikasjonsliste
  • Dokumenterte resultater av arbeidene
  • Faglig omtale av forslaget (maksimalt to sider)
  • En beskrivende fremstilling av kandidaten sitt arbeid i språkform for det alminnelige publikum (pressemelding)

På grunnlag av fondet sine statutter tildeles prisen etter disse kriteriene:

1. Dyptgående, originale arbeider med metodisk kompleksitet.
  2. Forskingsfunn som har ført til anvendte resultater i form av ny eller forbedret diagnostikk, terapi eller forståelse.

Forslag sendes okonomi@med.uib.no innen 14/2 2020 og blir håndtert av styret i konsul Søren Falch og øyenlege Sigurd Falchs fond for medisinsk vitenskap.

Dette er en glimrende anledning til invitere en høyt profilert samarbeidspartner til et seminar eller møte, og til å få av deres beste forskere til å skinne.

Ha en riktig god helg!

Pål R. Njølstad