Undervisningsutfordringer

Kjære ALLE K2-ere; TAKK for uvurderlig innsats innen undervisningen ved vårt institutt!

Dere har alle direkte eller indirekte medvirkning til undervisning. Som med alt annet arbeid på instituttet har koronaepidemien også hatt betydelig innvirkning på hvordan vi kunne gjennomføre undervisning. Og her har medarbeidere vist stor grad av fleksibilitet: tross fysisk stengt campus har våre studenter fått oppfølging og undervisning men på andre måter og via andre kanaler.

Forelesninger er flyttet fra auditorier til nett, det er spilt inn forelesninger vi Kaltura eller lagt lydspor på Powerpointfiler og lagt ut i MittUiB, gruppeundervisning eller forelesninger er avholdt via Zoom eller Skype. Og selv om sykehuset stengte ned svært mye pasientbehandling så har studenter som trengte praksis for å få midlertidig lisens fått gjennomført og godkjent revidert minimumstjenste. Dette gir Norge flere som kan virke som leger til sommeren (da er vi bedre rustet til en evt ny koronabølge).

Takk også til sykehusene i vår region (Haukeland, Hardaldsplass, Stavanger, Førde og Haugesund) som har medvirket til at studenter faktisk har fått gjennomført sin praksis. Vi har vært langt heldigere stilt enn i Oslo, der smekket de dørene for studenter.

Fakultetet har opprettet en gruppe av superbruker innen digital undervisning, Bergithe Eikeland Oftedal er K2s representant. Hun skal ikke være IT-tekniker eller drive individuell opplæring men kan rådgi om hva som er tilgjengelig av program og hva som er formålstjenlig å bruke.

Tilslutt: Takk for meg! Jeg har vært undervisningsleder K2 siden jeg ble ansatt som professor høst 2015, dvs jeg startet samtidig med «ny» studieplan for medisin. Det har vært spennende å følge implementering av den, delta i det indre liv i instituttledelsen og passe på at undervisning er så høyt på agendaen som det fortjener! Jeg skal ikke slutte å undervise men studielederfunksjonen overlater jeg nå til min etterfølger Mette Vesterhus. Velkommen Mette, du skal få behørig presentasjon i senere K2-nytt.

Smittevernråd til virksomhetskritisk personell

Bedriftshelsetjenesten har utarbeidet råd om smittevern for virksomhetskritisk personell som befinner seg på campus i en periode med økt fare for korona-smitte: Allmenne smittevernsråd til virksomhetskritisk personell ved UiB. Vi ber om at alle setter seg inn i, og følger disse. Ledelsen ved alle enheter skal legge til rette for gode rutiner for å begrense ytterligere smittespredning så mye som mulig.

Digitalt frokostmøte om arbeidsmiljø 14. mai

Arbeidsmiljø – trakassering – håndtering

Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes av god ledelse, medvirkning fra ansatte og tydelige organisatoriske rammer. Kompetanse, god kommunikasjon, mestring og anerkjennelse gir både trygghet og trivsel. Noen ganger er det imidlertid ikke slik og det oppstår situasjoner på arbeidsplassen om fører til mobbing og trakassering.

Vernetjenesten ved UiB ønsker å sette fokus på betydningen av godt arbeidsmiljø gjennom frokostseminarserien Arbeidsliv i endring – hva med arbeidsmiljøet. Serien setter søkelys på arbeidslivs- og arbeidsmiljøfaktorer under endring og omstilling. Hvordan tar vi vare på arbeidsmiljøet vårt og hverandre i en verden som stadig er i endring? Hvordan ha fokus på arbeidsmiljø med stadig nye krav til effektivitet, kompetansebygging, fleksibilitet, bærekraft og nye digitale løsninger i arbeidslivet? Målgruppen er alle ansatte og ledere.

Les videre

English: Peder Sather Grant Program

The deadline for the Peder Sather program has been extended till 1 May. This is a nice opportunity for researchers who have collaborators at UC Berkeley or would like to establish collaborators with that US institution.

The Center offers grants of between $10K and $25K. Funds are made available for two academic years.  Grants can support activities such as workshops, mini-conferences, virtual intellectual exchanges, the undertaking of exploratory and pilot studies, activities such as PhD student exchanges, longer-term stays for Principal Investigators, the collection and analysis of data, and other core research activities.

You can find more info about the program here, and do not hesitate to contact K2’s research advisor if you want more info: amra.grudic@uib.no

Ukens ansatt – Karl Albert Brokstad

Med bakgrunn som mikrobiolog, startet jeg som universitetsstipendiat i 1990 med Professor Lars R. Haaheim. Var med å bygge opp det som i dag er blitt til Influensasenteret. Etter doktorgrad i 1995, hadde jeg ett år som midlertidig førsteamanuensis. Så fikk jeg en treårig Post-Doc. stipend fra NFR, og jobbet sammen men professor Karl-Henning Kalland på HIV rev prosjektet. Etter denne perioden, i 1998, fikk jeg jobb på Broegelmann forskningslaboratorium med professor Roland Jonsson som leder, og jeg har vært der siden. Først som forsker, senere seniorforsker og i 2007 fast jobb som senioringeniør. I løpet av årene på UiB, har jeg vært med på over 100 peer review artikler, jeg har veiledet over 30 studenter og undervist i mikrobiologi og immunologi. Jeg har tidligere ledet flere kliniske studier. Jeg er nå med som partner på flere store prosjekter finansert av NFR og EU, og min forskningsmessige hovedinteresse er immunologiske prosesser ved autoimmune revmatiske sykdommer, ved infeksjon og etter vaksinasjon. Jeg har også hatt en særlig interesse for undervisning og utdanning av neste generasjon as forskerer, jeg er emneansvarlig for flere immunologi kurs og jeg leder forskerskolen «Bergen Research School for Inflammation».

Hjemmekontor – Linn Iversen

Med klokken:

-Kan ikke klage på utsikten fra skrivebordet. Litt grått i dag, men har vel hatt alle årstidene siden 12. mars.

-Påsken har inntatt hjemmekontoret.

-Siden frisørtimen mandag 16. mars røk, ble det en nød-klipp i forrige uke.

-Mye god, håndfast kunnskap som løfter en digital arbeidshverdag.

-En klassiker fra 80-tallet er hentet ned fra loftet og får svingt seg på nytt.

Etter litt plunder frem og tilbake med tilganger de første dagene, fungerer alle systemer greit. Men den ergonomiske arbeidsstillingen kan være en utfordring. Det blir en del pauser med tøying og bøying på stuegulvet.

Må innrømme at kaffen er bedre på hjemmekontor, men ser frem til å være tilbake på campus. Godt for kroppen å få beveget seg hver dag. Så har forsøkt meg på litt hagearbeid på ettermiddagene.

Som økonom består arbeidshverdagen av mange mindre arbeidsoppgaver. Det gjør det greit å lage lister å arbeide etter og dele opp dagen litt slik at skuldre, rygg og nakke ikke blir overbelastet.

 

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 14 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre

God påske!

Nå er påsken her igjen, vi kan se frem til stadig lysere dager, varmere sol og noen etterlengtede fridager. Jeg håper dere kan ta noen velfortjente dager fri med familie, venner, friluftsliv og hvile.

Koronavirusepidemien har stoppet det meste av eksperimentell forskning og snudd opp ned på undervisning og møtevirksomhet. Det har vært en hard og brutal øvelse, men jeg tror vi også har lært mye som vi vil ta med oss etter epidemien er over. Jeg vil benytte anledningen til å takke dere for konstruktiv og flott holdning og innsats i møte med de enorme utfordringene vi har hatt siden 12. mars kl 18. Jeg er virkelig stolt over K2.

8. april vil regjeringen meddele om det blir endringer når det gjelder restriksjoner blant annet for skoler og universiteter. Universitetet operer nå med 6 faser der fase 0 er slik vi har det nå og fase 5 er vanlig aktivitet. Dersom det blir lettelser for universitetene, ønsker UiB at dette skal skje gradvis og langsomt. Vi har kartlagt aktivitet innen forskning og undervisning som kan passe med det universitetet kaller fase 1 og 2 som synes mest realistisk i første omgang. Forskningsgruppene har fått utfordringen å komme med innspill til et begrenset antall prosjekter. Disse har jeg gått gjennom og ut fra sentrale føringer valgt de som synes mest kritisk å komme i gang med og få aksept for. Det er sendt søknad til fakultetet for unntak fra dagens begrensninger for disse prosjektene. Tidsfristen for denne gjennomgangen ble dessverre uhyre kort, og jeg takker forskningsgruppeledere og forskere for at dere responderte så raskt og konstruktivt.

For mange nordmenn har påsken betydd feiring av påsken på fjellet, i båten eller i utlandet. Dette blir annerledes i år med forbud mot reisevirksomhet og å overnatte på hytta i andre kommuner enn bostedsadressen og råd om redusert aktivitet på sjøen. Statsminister Erna Solberg sier det ikke er et forferdelig stort offer å være hjemme, og selv om nordmenn er opptatt av egen frihet og selvstendighet, er dette tiden for å vise samhold. Jeg er veldig enig med henne. Ta de korte turene istedenfor de lange akkurat nå. Beredskapen i fjellområdene skal kunne brukes til de som bor der. Hold avstand – ved å utsette oss for smitte, kan vi smitte andre som ikke tåler det – her må vi alle ta et ansvar for våre medmennesker. Husk også på de som av ulike grunner er alene. Høytiden kan i seg selv være en påkjenning for dem, og koronavirusepidemien kan legge en ny form for ensomhet til det å være alene. Ta en telefon, ha treff i gata med avstand, arranger Skype/Zoom/Facetime-møter med prat, konkurranser og annet. Det er bare fantasien som setter begrensninger, det har vi sett på alle de videosnuttene som går viralt for tiden.

Ønsker med dette en riktig god påske til dere alle. Ta vare på dere selv, deres nærmeste og de som ikke er de nærmeste!

Pål

Vedrørende felles Team for Klinisk Institutt 2 – opprettet, men ikke i bruk ennå

Ledergruppen ved K2 ble orientert om at denne kanalen blir opprettet automatisk av IT-avdelingen på  starten av koronautbruddet. Det ble da tatt en diskusjon om hvorvidt denne kanalen skal brukes til informasjonsflyt. Hvis Teams skal innføres, bør informasjonsflyten så langt det er mulig kun gå der, og ikke via fellesmailer. På grunn av korona var det behov for hyppig informasjon til ansatte og det var usikkert hvor mange ansatte ved instituttet vi ville nå via Teams. På bakgrunn av dette bestemte vi å avvente innføringen av teams. Ledergruppen må ta en ny runde på utrulling av Teams for alle og bruk før vi tar dette i bruk etter påske.

Kandidater til instituttrådet ved K2

Det er tidligere annonsert at det skal velges ny kandidat til instituttrådet ved K2, gruppe B (midlertidige vitenskapelige ansatte). Man velges inn for ett år om gangen.

Det var ved fristens utløp ikke kommet inn forslag så vi ber om at ansatte som kunne tenke seg å delta melder sin interesse til irene.hjelmaas@uib.no innen 15. april.

Instituttrådet er K2s øverste organ og deltakelse her vil være lærerik og gi god kunnskap om instituttet. Det er et begrenset antall møter pr år og tar seg godt ut på CVen 🙂

COST: Nye forskernettverk – medisinsk og helsefaglig forskning

COST er en europeisk nettverksorganisasjon der de fleste landene i Europa (herunder Norge og alle EU-landene) er medlemmer. En viktig oppgave for COST er å fremme europeisk forskningssamarbeid ved å igangsette vitenskapelige nettverk (“COST-aksjoner”). Nærmere informasjon om COST kan finnes på deres nettside http://www.cost.eu/ .

I mars 2020 ble det vedtatt å igangsette 45 nye COST-aksjoner, hvorav følgende er innenfor/relevante for medisinsk og helsefaglig forskning:

Les videre

Ukens ansatt – Elise Orvedal Leiten

Hva arbeider du med?

Jeg er tidligere forskerlinjestudent og nå stipendiat i lungegruppen. Jeg er tilknyttet prosjektet MikroKOLS som overordnet tar sikte på å kartlegge lungemikrobiomet, altså sammensetningen av mikroorganismer i luftveiene, ved kols, astma og hos lungefriske kontrollpersoner. Med over 300 bronkoskopier er det den største studien i sitt slag. I PhD-prosjektet mitt undersøker jeg om lungemikrobiota ved stabil kols er assosiert med hyppighet av kolsforverringer. Tidligere i prosjektet kartla jeg komplikasjoner og ubehag i forbindelse med forskningsbronkoskopiene vi gjennomførte.

Hva liker du å jobbe med på K2?

Jeg har vært så heldig å kunne knytte meg til forskningsgruppen min tidlig på medisinstudiet, noe som gjør at jeg føler på et sterkt eierskap til prosjektet og nærhet til mine trivelige kolleger. I tillegg til forskningen har jeg fått undervise litt, noe jeg synes er veldig kjekt.

Nye publikajsoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 7 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre

Nå er det på tide å søke midler fra Forskningsrådet

Koronapandemien har snudd om på hverdagen vår og mye av forskningen, både klinisk og eksperimentelt har stoppet opp. På den annen side gir arbeidssituasjonen muligheten til å arbeide godt med søknader.

Søknadsskjemaene fra Forskningsrådet er nå tilgjengelig og samtidig er søknadsfristen for Forskningsrådet flyttet til 20. mai noe som gir ekstra tid til søknadsskriving. Allerede nå må de som har tenkt å søke ta kontakt med økonomen de har fått tildelt for å planlegge budsjettarbeidet. Amra vil bidra med hjelp til søknadsskriving og vil prioritere dem som har meldt inn at de vil søke.

I år er programmene Forskningsprosjekt for fornyelse, åpen for alle forskningsområder; videre forskerprosjekt for unge talenter (alder under 40 år), 2-7 år etter disputas og treårig forskerprosjekt med internasjonal mobilitet.

Lykke til

Eystein

Takk!

Takk til alle ved K2 som har bidratt med verneutstyr som de kan avse. Vi har avgitt deler av utstyret til Legevakten og avgir resten av utstyret til HUS i dag, fredag.

Begge er svært takknemlige for vårt bidrag!

Påmelding til digitale phd-kurs

Ledelsen ved Det medisinske fakultet er opptatt av at vi skal ha et kurstilbud til ph.d kandidater som er i ulike faser av løpet.

Det oppfordres derfor til at vi er fleksible når det gjelder påmelding til de ulike kursene, slik at påmeldingsfrister utvides og kandidater fra andre universiteter også melde seg på.

Her er en lenke til skjema om hospitantstudierett for eksterne ph.d kandidater.

Refusjon av kansellerte reiser og billetter

Vi får en del spørsmål om hvordan man fører og konterer kansellerte reiser og billetter.

Kriteriet er at man først må følge veiledningen slik den er beskrevet på UiBs hjemmeside, Koronavirus – veiledning til studenter og ansatte (kontakte reiseforsikring, avbestilling etc.).

Hvis veiledningen er fulgt og det fremdeles er kostnader som må betales dekkes dette av UiB. Dette må dokumenteres i reiseregningen. Ta kontakt med din økonom dersom du er i tvil om hvordan reiseregningen din føres og/eller konteres.

Link til veiledningen for føring av kansellerte reiser og billetter:

https://www.uib.no/korona/134459/veiledning-ved-reiser-og-avbestillinger#hotellopphold-overnatting-i-utlandet

 

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 9 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre

Om å ta vare på hverandre og forhåndsregler ved utlån av personell

Kjære ansatte ved K2

Vi er inne i en uvirkelig tid med en usikker fremtid. Vi vet ikke hvor hardt koronavirusepidemien kommer til å slå til i Norge, vi vet ikke hvor lenge epidemien vil vare. Det er mange som arbeider døgnet rundt for at effekten av epidemien skal bli minst mulig for flest mulig. Vi har grunn til å være stolt av den store innsatsen myndigheter, helsearbeidere og mange andre gjør. Det vi alle kan gjøre er lojalt å følge opp alle råd og pålegg som myndighetene gir.

Informasjonsbehovet er naturligvis stort. Det er generelle føringer for at informasjonskanalene skal være relativt få for å unngå sprikende råd og pålegg. Derfor har ledelsen ved K2 vært forsiktig med å sende ut mange mailer eller nyhetsbrev. Ulempen er at det kan være lokale forhold som ikke ivaretas av den generelle informasjonen. Gi gjerne beskjed til oss om det er ting dere lurer på og som vi burde informert om.

Universitetet ønsker at mest mulig av vår informasjon skal samles på uib.no/korona. I tillegg forholder vi oss til Helse Bergen og FHIs informasjonssider.

Utlån av personell

Et forhold som vil bli økende aktuelt, er at dere kan bli forespurt om å tjenestegjøre i helseforetak eller kommuner. Det er nå laget avtaler med helseforetak i hele Helse Vest samt Bergen kommune:

Forutsetninger for slik tjeneste:

  • UiB ansatte er bundet av sin arbeidsavtale med UiB inntil de er fristilt fra den med skriftlig avtale bekreftet av fakultetet
  • Enighet mellom helseforetak/kommune og Det medisinske fakultet v/dekan om rutine for dette.
  • UiB ansatte skal være ansatt ved helseforetak/kommune fra dag 1 med tjeneste hos dem og dermed ha fått permisjon fra UiB stillingen fra samme dag
  • Skriftlig forespørsel (epost) fra avdeling ved helseforetak/kommune til instituttleder om navngitt person og periode
  • Instituttleder vurderer undervisningsmessige eller andre virksomhetskritiske funksjoner (f.eks. BOA-søknadsarbeid) for den ansatte ved instituttet og om den ansatte kan helt eller delvis fristilles
  • Avtale om utlån av ansatt fylles ut på instituttet. Avtalen skal sirkuleres på epost og godkjennes av instituttleder og leder på avdelingen ved helseforetaket/kommunen der forespørselen kommer fra
  • Den UiB-ansatte innvilges permisjon fra stillingen ved UiB i den angitte perioden og ansettes hos den andre arbeidsgiveren i samme periode
  • Søknad om permisjon registreres i HR-portalen. Dette kan gjøres på vegne av den ansatte, av seksjonsleder Gerd Johannessen eller av den ansatte selv.
  • Saksbehandler på personal bekrefter permisjonen til den ansatte i ePhortemed kopi til forskningsadministrativ seksjon
  • Permisjonen og avtalen om fristilling kan forlenges om situasjonen fortsetter utover den første perioden
  • Alle avtaler om fristilling samt epost bekreftelser fra instituttleder/mottagende leder, skal legges inn i ePhorteav saksbehandler på personal
  • Stipendiater og postdoktorer kan søke om forlengelse av tilsettingen på bakgrunn av denne permisjonen.

Disse avtalene er ment ved «frivillig» tjeneste i helserelaterte virksomheter. Det er sendt inn liste til Helsedirektoratet med oversikt over ansatte med helsebakgrunn som vil kunne bli kontaktet om det blir en situasjon med beordring.

Ta vare på hverandre

Statsministeren maner til samhold og til å ta vare på hverandre. Det er svært viktig å jobbe sammen nå mot et felles mål. Videre er det mange som kan være redde, føle seg ensomme og trenge praktisk hjelp med barnepass, handling ol. Her kan vi alle gjøre en innsats!

Jeg er imponert over den positive, konstruktive og innovative holdningen jeg har opplevd fra de ansatte siste uka. Det holdes allerede faglige møter med presentasjoner og opp til 33 deltakere (!) via Skype og Zoom, det gis undervisning til hele kull via Skype og Zoom, og praktisk undervisning erstattes av You Tube-videoer, TBL-materiell online og alternativt materiale fra feks. Harvard Medical School. Jeg er svært stolt av det dere får til! Vi lærer noe nytt hver dag, og mye av dette tenker jeg vi kommer til å bruke også etter at koronavirusepidemien er over.

Det ser ut til å bli et par dager med tørke. Nyt det gode været – ikke på hytta, men kanskje på tur over Vidden eller Fløyen der det ikke burde være et problem å holde 2 meters avstand til folk og fe.

Ha en så god helg som mulig.

RÅD TIL LEDERE VED HENVENDELSER VEDRØRENDE COVID-19

Det har vært en rekke situasjoner med tilfeller av mulig smitte og faktiske smitte blant ansatte og studenter. Vi må regne med at det kommer flere tilfeller i tiden som kommer og det er viktig at vi håndterer dette likt.  Sonja Dyrkorn koordinerer oppfølging av ansatte ved smitte og Christen Soleim koordinerer oppfølging overfor studenter. I alle sakene konsulterer vi vår bedriftslege som gir råd og presiseringer i samsvar med de retningslinjene som er gitt fra norske helsemyndigheter. Når det gjelder informasjon om smitte på enheter er det viktig at dere ivaretar personvernhensyn til de smittede og har dialog med dem om detaljnivå på den informasjonen dere går ut med.

Noen generelle råd når man skal ta kontakt med en ansatt eller student

Dersom du har en ansatt eller student som er smittet/mulig smittet:

  • Ta kontakt på telefon for å høre hvordan det går og kartlegge situasjonen. Har det vært direkte kontakt med andre ansatte eller studenter må dette undersøkes nærmere.
  • Be den ansatte eller studenten om å holde seg oppdatert på nettsiden https://www.uib.no/korona . Husk at informasjon og råd kan endre seg fort.
  • Ansatte eller studenter som har fått påvist smitte eller har vært i direkte kontakt med personer som har fått påvist koronasmitte, skal melde fra om dette omgående på skjema som finnes på nettsiden.

Ved karantene

Ansatte eller studenten i karantene skal følge rådene og påleggene som er gitt av helsemyndighetene.

De som er i hjemme-karantene vil ikke lenger bli testet for korona-virus og skal heller ikke kontakte helsevesenet – med mindre de har behov for helsehjelp.

Å være i karantene omfatter å:

  • ikke gå på jobb eller skole
  • unngå reiser og ikke ta offentlig transport
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre

Les mer om hjemmekarantene på Folkehelseinstituttet sine nettsider https://www.fhi.no/

Ansatte eller studenter som har symptomer på sykdom og trenger helsehjelp må ta kontakt med fastlegen ved telefon eller e-konsultasjon, eller ringe legevakt på telefon 116 117. Begrens nærkontakt med andre mennesker.

UiBs Informasjonstelefon for studenter og ansatte: 555 88 555