Ukens ansatt – Karl Albert Brokstad

Med bakgrunn som mikrobiolog, startet jeg som universitetsstipendiat i 1990 med Professor Lars R. Haaheim. Var med å bygge opp det som i dag er blitt til Influensasenteret. Etter doktorgrad i 1995, hadde jeg ett år som midlertidig førsteamanuensis. Så fikk jeg en treårig Post-Doc. stipend fra NFR, og jobbet sammen men professor Karl-Henning Kalland på HIV rev prosjektet. Etter denne perioden, i 1998, fikk jeg jobb på Broegelmann forskningslaboratorium med professor Roland Jonsson som leder, og jeg har vært der siden. Først som forsker, senere seniorforsker og i 2007 fast jobb som senioringeniør. I løpet av årene på UiB, har jeg vært med på over 100 peer review artikler, jeg har veiledet over 30 studenter og undervist i mikrobiologi og immunologi. Jeg har tidligere ledet flere kliniske studier. Jeg er nå med som partner på flere store prosjekter finansert av NFR og EU, og min forskningsmessige hovedinteresse er immunologiske prosesser ved autoimmune revmatiske sykdommer, ved infeksjon og etter vaksinasjon. Jeg har også hatt en særlig interesse for undervisning og utdanning av neste generasjon as forskerer, jeg er emneansvarlig for flere immunologi kurs og jeg leder forskerskolen «Bergen Research School for Inflammation».