Daglige arkiver: 25. november 2016

Særoppgavene på medisin

bakke0x2c_per_0x2830x29På studiet i medisin er det obligatorisk med en særoppgave. I 2015 ble det avsluttet totalt 124 oppgaver.  Av disse ble 105 gjennomført med veiledning fra forskere tilknyttet K1 eller K2. K2 bidro med 51 og K1 med 54 av disse oppgavene. Dette sier at studentene velger oppgaver som er klinisk relaterte. For de kliniske instituttene ligger det her muligheter til rekruttering til senere forskning og også til eget klinisk fag. Det er flere eksempler på at rekruttering til forskning er gått gjennom en særoppgave. Man får mulighet til å evaluere om dette er en student som både evner og har lyst til å drive forskning. Samtidig kan for eksempel post-docer og erfarne stipendiater få en anledning til å prøve seg som veiledere.

I den nye studieplanen vil særoppgaven få en større plass enn i den gamle. De forskningsgruppene som ikke har en strategi for å bruke studentene og den resurs de representerer gjennom særoppgavene, bør vurdere dette. Her ligger muligheter som forskningsgruppene bør utnytte.

Per