Daglige arkiver: 4. november 2016

Hva kan Brussel gjøre for deg?

Ultrafiolett EysteinInstituttledelsen besøker i skrivende stund Brussel for å lære mer om hvordan K2 sine forskere kan ta del i EU sin forskningsfinansiering. Ikke bare kan EU-penger finansiere forskning – EU-prosjekter er alltid knyttet til internasjonalt samarbeid, noe som bygger opp viktig kompetanse og kvalitet på prosjektene våre.  I tillegg til å søke, kan man melde seg som evaluator av EU-søknader. Noen av våre professorer har gjort eller gjør det, men flere kan melde seg. Søknadsvurdering gir verdifull innsikt i hvordan EU arbeider og vil utvilsomt hjelpe den enkelte til å forbedre søknadene sine.  Dette kan også være et springbrett til å bli med i de komiteene som legger premissene for fremtidige forskningsprogram slik at våre folk kan søke.

De fleste ser etter utlysninger i Helseprogrammet under Societal challenges. Vi fikk presisert at en bør også se på de andre hovedprogrammene der vi som translasjonelle forskere kan bidra. Videre fikk vi en gjennomgang av European Research Counciil (ERC) sine finansieringsordninger, først og fremst Starting, Consolidator og Advanced grants.

Marie Sklodowska-Curie Actions er underutnyttet. De finansierer ikke bare stipend til enkeltpersoner (Individual Fellowships, IF) for å dra ut eller invitere forskere til Bergen. En kan også søke om Innovative training network (ITN) med deltagelse fra minst 3 ulike land, Research and Innovation Staff Exchange (RISE) og Cofunding av eksisterende regionale, nasjonale, og internasjonal prosjekter (http://ec.europa.eu/research/mariecurieactions/index_en.htm). I tillegg kan finansiering av forskninigsnettverk (ikke selve forskningen) søkes gjennom COST Actions.

Vår mann i Brussel Kristof Vlaeminck (kristof.vlaeminck@uib.no) kan bistå med spørsmål av alle slag. Vi vil utarbeide en «selvangivelse» som kan sendes Kristof om ønsker og hvilke kompetanse man besitter slik at han kan spille inn navn fra Norge i aktuelle komiteer. Likeledes vil vi sammen med K2 sine forskningsrådgivere arbeide aktivt for å gjøre søknadsprosessen enklere for K2-forskere. Kristof besøker UiB en gang per måned og man kan avtale møter med han mens han er i Bergen.

UiB sitt kontor ligger strategisk til midt i Brussel med tilsvarende kontor for SINTEF og NTNU i samme bygg og med skriveplass til besøkende UiB-forskere. UiB-forskere kan benytte møte- og konferanserommene i bygget til nettverksmøter. NFR sitt Brusselkontor ligger 5 minutter unna.

Ledelsen har som mål å signifikant øke EU-finansieringen de neste 2 årene. Å skrive EU-søknader er morsommere enn du tror.

Muslinghilsener fra Brussel

Eystein

HMS hjørnet

uten navnDen årlige HMS dagen til K2 nærmer seg med stormskritt.
Det er fortsatt mulighet til å melde seg på, registering kan du gjøre her!

Årets HMS dag holdes onsdag 23.11 på VilVite senteret i Thormøhlens Gate 51.
HMS dagen er obligatorisk for alle fast ansatte ved Klinisk institutt 2, men alle ansatte ved K2 er hjertelig velkommen på dagen!
Om noen har spørsmål ang. påmelding kan dere ta kontakt med Ingvild Lekven Jonsvoll i ekspedisjonen 8etg. lab-bygget. (Ingvild.Jonsvoll@UiB.no – 55973050)

Vi gleder oss til å se deg der, velkommen!

Utlysninger fra Det norske universitetssenter i St. Petersburg

Det norske universitetssenter i St. Petersburg er åpent for forsknings- og undervisningsaktiviteter innen alle vitenskapelige fagfelt.

Senteret eies og finansieres av NTNU og Universitetene i Bergen, Oslo og Tromsø i fellesskap.

Vedlagt følger tre utlysninger av midler fra Det norske universitetssenter i St. Petersburg – alle tre på norsk og engelsk

1) Midler til faglig seminar i 2017 – søknadsfrist 15. desember 2016

2) Midler til PhD-aktiviteter i 2017 – søknadsfrist 15. desember 2016