Daglige arkiver: 17. november 2016

Disputas uke 47

Louise Jeanette Pauline PerssonLouise Jeanette Pauline Persson disputerer for Ph.d. graden fredag, 25. november 2016
Prøveforelesning: fredag, 25. november 2016 kl: 09:15
Oppgitt emne:  “Vitamin D and pulmonary disease – what is the evidence for a beneficial effect?”
Sted:  Auditorium 2, BB bygget, Jonas Lies vei 91
Disputas: fredag, 25. november 2016 kl: 11:15
Sted:  Auditorium 1, BB bygget, Jonas Lies vei 91
Avhandlingens tittel: “Vitamin D and antimicrobial peptides in COPD: Results from the Bergen COPD Cohort Study”
1st opponent:  Universitetslektor, ph.d. Peter Bergman, Karolinska Institutet, Sverige
2nd opponent: Førsteamanuensis Anne Hildur Henriksen, NTNU

Pressemelding

Kurs for PhD studenter i Tromsø

Dear PhD students and supervisors,

Join us for three days of hands-on training and laboratory demonstrations on experimental methods to assess cardiac energy consumption and function.

Training will be performed using:

1)      an intact large animal model
2)      exvivo mouse heart
3)      isolated mitochondria

The course also offers opportunities to discuss your own PhD project and how this relates to the methods presented.

This exclusive event is limited to 8 participants, so register early!

Where: Tromsø
When: January 17th – 19th 2017
Application deadline: December 1st 2016
Contact: ole-jakob.how@uit.no

Refund of travel expenses is available to all NORHEART-student members.

Click for further information and registration.

Workshop: Interactions and cross-talk between cardiac signalling pathways

Dear PhD students and supervisors!

Join us for the CHFR workshop ”Interactions and cross-talk between Cardiac signaling pathways” Time: Monday December 5th 2016, 11:30 – 16:30
Place: Rikshospitale B: Green auditorium 1.

-Invited lectures by Professor Emilio Hirsch and Alessanadra Ghigo from University of Torino, Italy, world leading experts on potential drug targets in inflammation and cardiocascular dysfunction.
-Presentations and discussions of ongoing CHFR Projects
– A unique opportunity for New Insight and fruitful discussions With colleagues With shared Research interests.
-Free lunch for all registed participants!
NORHEART will cover COSTs for travel and accommodation for PhD students.
Registration deadline: November 30th 2016 at 23:00

Click here for program and registration.

This CHFR workshop is orginized by Lise Romàn Moltzau and Finn Olav Levy, Department of Pharmacology, University of Oslo and Oslo University Hospital

Horisontforedrag torsdag 1. desember i Egget – Kenneth Hugdahl: Auditory hallucinations: To hear voices that do not exist

Velkommen til horisontforedrag torsdag 1. desember i Egget – Kenneth Hugdahl:  Auditory hallucinations: To hear voices that do not exist

Lett servering (forhåpentligvis inkludert julegløgg) fra kl. 15.45. Selve foredraget begynner kl. 16.15. Foredraget holdes på engelsk.

Alle er hjertelig velkommen!

SENDINGSFRISTER JULEPOST 2016.

øøSkal du sende julegaver til utlandet, er det greit å se på fristene. For julepost i Norge anbefales  16. desember,pakker vil sendingstiden øke med inntil 2 dager fra 12.12 .

For at du skal være sikker på at dine julebrev og pakker kommer frem til mottaker før jul, anbefaler vi å sende innen datoene som er oppgitt for det enkelte land.

Her er fristene når du skal sende brev: A-Prioritert

Sverige, Danmark, Finland og Island – 16. desember
Øvrige Europa – 14. desember USA og Canada – 12. desember *
Øvrige land i verden – 5. desember

Vanlig leveringstid:
A-post:  Tidligst 2-6 dager i Europa og tidligst 4-8 dager til resten av verden
B-post:  Tidligst 4-10 dager i Europa og tidligst 10-14 dager til resten av verden.

Her er fristene for julepakker:

Pakke utland – (CarryOn ) Finland, Island, Sverige og Danmark –
14. desember. Øvrige land i verden og ekspress-sendinger (QuickPack) – last ned pdf her.

Orientering om foreløpig translasjonal utlysning i ERA-NET for translasjonell kreftforskning (TRANSCAN)

Kreftforeningen ønsker med dette å orientere om foreløpig utlysning i ERA-NET for translasjonell kreftforskning – TRANSCAN.

Tema for kommende utlysning er Minimally and non-invasive methods for early detection and/or progression of cancer. Du kan lese mer om utlysningen på Kreftforeningens og TRANSCAN sine nettsider, se her og her

Norske forskere oppfordres allerede nå til å forberede sin deltakelse i utlysningen.

Såkornmidler for samarbeidsprosjekter mellom Universitetet i Kiel og norske universiteter

Vi gjør oppmerksom på at Det tysk-norske studiesenter ved Universitetet i Kiel lyser ut såkornmidler for samarbeidsprosjekter innen forskning og utdanning for våren og sommeren 2017.
Søknadsfristen er den 15. desember 2016.

Hvis det er for kortfristet nå, så kan man også søke i året 2017. Det er planlagt at lyse såkornmidlene ut igjen om et halvt år, slik at man kan planlegge prosjekter med hensikt til juni eller desember 2017.

Vedlagt finner du den fullstendige utlysningen og søknadsskjema

Utlysninger Erasmus+ 2017-18

Se vedlagte brev om utlysninger i Erasmus+ i 2017. Det første vedlegget oppsummerer utlysningene i Erasmus+. De tre siste vedleggene gjelder Erasmus+ global mobilitet (Credit Mobility).
Her finner du Erasmus + program guide.
Her finner du tentativt budsjett for Erasmus +

Her og her kan du lese om utlysning Erasmus + mobilitets og samarbeidsprosjekter i verden 2017-2018