Daglige arkiver: 24. november 2016

Til instituttledelse, fakultetsledelse og forskningsadministrasjon ved norske universitet og høyskoler: Velkommen til Internasjonaliseringskonferansen 2017

ffInternasjonalisering skal bidra til å heve kvaliteten i høyere utdanning og til å fremme interkulturell kompetanse. Men hva skal til for å fremme kvalitet og hvordan utvikles egentlig interkulturell kompetanse?

Hvor og når: Internasjonaliseringskonferansen 2017 arrangeres i Oslo 15.-16.mars. SIU er arrangør, i samarbeid med utdanningssektoren i Norge forøvrig. HiOA er vertskap for konferansen i samarbeid med NMBU.

Påmelding: Program, mer informasjon og lenke til påmelding finner du her.

Midtveisevalueringer uke 48

Gunnar Husebø
Tid: 09:00 – 10:00

Elise Grytten
Tid: 11:00 – 12:00

Jie Gao
Tid: 12:45 -13:45

Karl Erik Müller
Tid: 13:45-14:45

Brita Skodvin
TId: 14:45 – 15:45

Meltzerfondets priser

–       yngre forskere

–       fremragende forskningsformidling

–       ærespris for fremragende forskning: Deles ut av fondet hvert 5. år

Alle professorer og instituttledere ved Universitetet i Bergen har rett til å nominere kandidater til fondets priser. Det er positivt hvis flere forslagsstillere kan enes om en priskandidat. .Frist for innsending av forslag er: 1. desember, 2016 til Kristin.Hansen@uib.no ved Forskningsadministrativ avdeling

Symposium on Long-Term Effects of Preterm Birth January 31, 2017

Please find attached information on the upcoming Symposium on Long-Term Effects of Preterm Birth, which will be held at the Novo Nordisk Foundation January 31, 2017.

Registration for the symposium will be open until January 23. Please note that there are limited seats available and that registration is on a first-come first-served basis.

Further information and link to the registration site can be found on the Foundation’s website: http://novonordiskfonden.dk/en/content/symposium-long-term-effects-preterm-birth

Nye forskernettverk – medisinsk og helsefaglig forskning

COST er en europeisk nettverksorganisasjon der de fleste landene i Europa (herunder Norge og alle EU-landene) er medlemmer. En viktig oppgave for COST er å fremme europeisk forskningssamarbeid ved å igangsette vitenskapelige nettverk (“COST-aksjoner”).

Generell informasjon om COST kan finnes under www.forskningsradet.no/COST og http://www.cost.eu/ .

I oktober 2016 ble det vedtatt å igangsette 25 nye COST-aksjoner, følgende er innenfor/relevante for medisinsk og helsefaglig forskning

Erasmus+ Kapasitetsbygging – veiledning

SIU ønsker med dette å tilby veiledning knyttet til utforming av Kapasitetsbyggingssøknader i Erasmus+, med søknadsfrist 9. februar 2017.

Det blir ikke noen generell presentasjon av Kapasitetsbyggingstiltaket, men samtale og veiledning knyttet til et konkret prosjekt under planlegging. Det forutsettes at søker er i gang med skriveprosessen, og sender et søknadsutkast til oss i forkant av møtet, slik at vi kan sette oss inn i prosjektet på forhånd. Tilbud om veiledning gjelder selvsagt også for videreutvikling av søknad fra tidligere søknadsrunder. Det blir ikke noe generelt søknadsskriveseminar for dette tiltaket, slik vi hadde ved forrige søknadsrunde.

De aktuelle datoene vi har satt opp er 5. og 6. desember, kl 09:00-16:00. Sted: SIUs lokaler i Fortunen 1, Bergen.