Vinn 300.000 kr til utvikling av en innovativ idé!

Sparebanken Vest og BTO gir forskere i Bergen en unik mulighet til å vinne 300.000 kr i Idékonkurransen 2016. Dette kan bli kickstarten ideen din trenger. Fyll ut et kort skjema for å delta med din idé i dag!

Siden 2010 har BTO og Sparebanken Vest invitert forskere til å delta i Idékonkurransen. Konkurransen har som mål å stimulere til kommersialisering av forskningsresultater, fremheve miljøer som bidrar til innovasjon og skape oppmerksomhet rundt verdien av forskning og innovasjon.

En kombinasjon av grunnforskning og anvendt forskning

Vinneren av Idékonkurransen 2014, Bodil Holst, deltok med ideen om å verifisere en ny metode for maskebasert litografi.

– Dette prosjektet er et ypperlig eksempel på hvordan grunnforskning og anvendt forskning går hånd i hånd, og personlig synes jeg dette er en av de beste ideene jeg noensinne har hatt. Jeg er takknemlig for at andre deler dette synet, sa hun da hun mottok prisen.

Juryen uttalte at ideen kunne bli banebrytende i markedet dersom den lykkes.

Bodil mottok prisen på Bergen Næringsråds årlige konferanse i 2014. Prosjektet hennes fikk medieoppmerksomhet, og ble omtalt i Bergens Tidende (Bodils smykke kan gi it-revolusjon), På Høyden (De praktiske edelsteinene) og hos Forskningsrådet (Fra smykkekurs til smart teknologi. «Årets forskningsidé» – mindre, mer, større og raskere).

For hvem?

Forskere og ansatte, inkludert PhD-studenter og post.doc, hos alle BTOs eiere eller partnerinstitusjoner kan sende inn sin idé. En eller flere forskere (inkludert en gruppe) kan delta. Dette inkluderer Universitetet i Bergen, Haukeland Universitetssykehus, Havforskningsinstituttet, Høgskolen i Bergen, Norges Handelshøyskole, Christian Michelsen Research, Haraldsplass Diakonale Sykehus, NIFES, Nofima og Uni Research.

Hvorfor delta?

Du har nå muligheten til å vinne Idékonkurransen 2016. Men hvorfor skal du sende inn din idé?

• Du kan vinne 300.000 kr for å videreutvikle ideen din.
  • Alle ideer får profesjonell hjelp fra BTO-teamet for videreutvikling.
  • Spennende muligheten som kan kombineres med dine akademiske planer. Du bestemmer selv hvor mye tid og innsats du vil legge i utvikling av ideen.
  • Du kan få muligheten til å presentere din forskning foran akademiske ledere, mulige partnere og investorer på Bergen Næringsråd sin årskonferanse 18. november.

Søknadsprosess

1. Fyll ut dette korte skjemaet med beskrivelse av ideen din (short idea description form) så godt det lar seg gjør.
  2. Send utfylt skjema til idea@bergento.no

Frist: 17. oktober 2016

Juryen består av kompetente og erfarne personer innen forskning, privat og offentlig sektor i Bergen. De vil velge ut vinneren basert på om det er en nyhet, innvirkning den kan ha på samfunnet, potensielle bruksområder og sannsynlighet for suksess.

Vinneren vil annonseres foran prominente politikere, akademikere og forretningsfolk på Bergen Næringsråds årskonferanse den 18. november. Den beste ideen premieres med 300.000 kr for å videreutvikle sitt prosjekt.

De innsendte ideene behandles med konfidensialitet, og vinnerideen vil kun bli beskrevet i generelle termer og i samarbeid med vinneren.

Vennligst kontakt Steffen Boga eller Kjetil Myhren-Berge om du har spørsmål eller ønsker å diskutere ideen din.

Tidligere vinnere av “Årets idé”: