Daglige arkiver: 4. oktober 2016

Seminar: Åpen tilgang til forskning – fra internasjonal solidaritet til norsk tellekantsystem?

I forbindelse med den internasjonale Open Access-uken inviterer Universitetsbiblioteket til et seminar om åpen tilgang til forskning.

Kunnskap: et allment globalt gode – en reise i Open Access over 30 år Rune Nilsen, Professor emeritus i Global helse, Universitetet i Bergen.

Rune Nilsen ble kåret til en av Europas Open Access Champions i 2016. Han mener at Open Access er et viktig middel i kampen mot akademisk apartheid.

Nasjonale retningslinjer: Åpen tilgang til forskning – et krav for finansiering? Oddrun Samdal, medlem av arbeidsgruppen, Viserektor for utdanning, Universitetet i Bergen.

Regjeringen krever at norsk forskning skal være åpent tilgjengelig. Arbeidsgruppen foreslår i blant annet insentiver og krav knyttet til finansiering for å oppnå dette.

Hvordan kan jeg gjøre min forskning åpent tilgjengelig? Irene Eikefjord, Spesialbibliotekar, Universitetsbiblioteket i Bergen.

UiB har endret kriterier for støtte til åpen publisering fra 1. oktober 2016. Hvordan få støtte til åpen publisering? Hvilke alternativer finnes for å gjøre UiBs forskning åpent tilgjengelig?

TID: TIRSDAG 25. OKTOBER 12:30-14:30 STED: BIBLIOTEK FOR HUMANIORA, HAAKON SHETELIGS PLASS 7 www.uib.no/ub

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Introduksjonskurs for nyansatte

Det er viktig for Universitetet i Bergen at vi har et godt system for å støtte våre nye medarbeidere i det som for begge parter er en viktig overgangs- og etableringsprosess. UiB arrangerer derfor introduksjonskurs for nyansatte i virksomheten. Introduksjonskurset er et tilbud til alle nyansatte, uavhengig av stillingsstørrelse og stillingsgruppe. Vi ber derfor enhetene om å legge forholdene til rette slik at nyansatte kan få mulighet til å delta på arrangementet. På kurset tar vi opp generelle tema ved det å være arbeidstaker ved UiB. I tillegg er det en fin mulighet til å bli kjent med andre tilsatte ved institusjonen.

HR-avdelingen arrangerer introduksjonskurs for nyansatte 2 ganger i året. All informasjon vil bli gitt på norsk. Universitetet ansetter mange utenlandske arbeidstakere. Det blir derfor arrangert egne tilsvarende kurs på engelsk.

Tidspunkt: 12. oktober, kl. 09.00 – 15.00
Sted: Stein Rokkans hus, Nygårdsgaten 5, Auditorium 1080

Påmelding: Meld deg på her!
Programmet finner du her

Påmeldingsfrist: 7. oktober 2016

Utlysing av Erasmus OS-midler 2016-17

eu-erasmus_1Vi minner om at det også i år er OS-midler (Organizational Support) til disposisjon for fakultetene og instituttene ved Universitetet i Bergen. OS-midlene er en del av Erasmus-bevilgningen til Universitetet i Bergen og er basert på tallet på utvekslinger gjennom Erasmus-programmet forrige år. Både faglige og administrativt tilsette kan søke om OS-midlar til å dekke utgifter til aktiviteter som fremmer mobilitet innen Erasmus-programmet, som for eksempel:

• kontaktreiser for å opprette nye samarbeidsavtaler
  • kontaktreiser til samarbeidspartnere for kvalitetssikring av avtaler etc.
  • forskjellige arrangement som fremmer utveksling innen Erasmus-programmet
  • tiltak for å integrere innreisende Erasmus-studenter og andre utvekslingsstudenter
  • utarbeiding av informasjonsmateriell o.l.

I utgangspunktet vil søkere få dekket 50 % av utgiftene. Ved større utgifter kan støtten bli noe mindre, og ved små beløp kan vi vurdere å dekke mer enn 50 % av de totale kostnadene.

Søknad om støtte skal sendes til Studieadministrativ avdeling i ePhorte, saksnr. 2016/8533 med en kort oversikt over hvordan pengene skal brukes.

Søknadane vil bli behandlet fortløpende.