Daglige arkiver: 7. oktober 2016

Prosjekter på is

helgeRundt årsskiftet har man planlagt å etablere sentral lagring av biomateriale på -80C og kaldere i Marie Joys Hus (MJH). Her skal fjernfryserne stå, og majoriteten av biomaterialet skal lagres her. Resten av biomaterialet kan lagres i nærfrysere, og da spesielt materiale hvor det er uhensiktsmessig med fjernfryser pga hyppig bruk.
Siden behovet for fryserkapasitet er økende og kapasiteten snart er sprengt, begynner vi allerede nå prosessen med å etablere nærfrysere og fjernfrysere.  Vi vil gjennom etasjekontaktene i Lab-bygget og i Kvinneklinikken og i Barne- og Ungdomsklinikken fremskaffe oversikt over fryserne (-80C og kaldere inkludert flytende nitrogenlagring) inkludert antall samt eiere og brukere av hver fryser.

Vi oppfordrer frysebokseierne/biobank-innehaverne til allerede nå å begynne å sortere materialet i fjernfryserlagring og nærfryserlagring.  Det er flere mulige løsninger på sorteringsmåten, feks at frysebokseierne i en etasje redefinerer eierskapet slik at de samlet disponerer både nærfrysere og fjernfrysere, men vi mottar gjerne innspill på andre mulige løsninger. Dette må vi løse i fellesskap. Målet er at noen av fryserne i hver etasje i Lab-bygget og i Kvinneklinikken og i Barne- og Ungdomsklinikken må flyttes til MJH og disponeres som fjernfrysere der.

Helge

Siste sjanse for påmelding til felles undervisningsdag

vilvite-bergen-scienceHar du enda ikke meldt deg på felles undervisningsdag for K1 og K2, som finner sted på VilVite 12. oktober? Det er enda mulighet for å bli med – siste frist for påmelding er mandag 10. oktober kl. 10:00.

Du melder deg på via dette skjemaet.

Program for dagen:

08:30 – 09:00: Kaffe og klargjøring
09:00 – 10:00: Innledning ved Jone Trovik
Mitt UiB i ny studieplan «Medisin 2015»

• Vitenskapelig perspektiv: Genetikk fra 3. semester. Stephanie Le Hellard viser oppbygning av moduler og generell presentasjon av faget i Mitt UiB
  • Studentperspektiv: studenter på 3. semester presenterer sine erfaringer med Mitt UiB.

Presentasjon av Enhet for læring ved Monika Kvernenes.
10:00 – 10:45: Foredrag ved Rune Haagensen pedagog/seniorrådgiver ved OUS. «Dokumentert kunnskap om den pedagogiske effekten av e-læring». Etterfølges av diskusjon.
11:00 – 12:15: Tobias Schmidt Slørdahl om hvordan NTNU utvikler og bruker databasen med flervalg-spørsmål (MCQ) ved eksamensavviklingen. Presentasjon og gruppeoppgaver.
12:15 – 13:00: Lunch
13:00 – 13:30: Erfaringer fra den første sesjonen med Team-based learning (TBL) i 3. semester ved Arne Tjølsen
13:30 – 14:15: Tutorgrupper. Eksempler på hvordan klinisk gruppeundervisning organiseres på ulike avdelinger. Nevrologisk avdeling ved Kjell-Morten Myhr. Diskusjon: hvordan gjøre(s) dette på min avdeling?
14:30 – 15:30: Særoppgave har blitt til hovedoppgave i «Medisin 2015». Ved Nils-Erik Gilhus og Eivind Kolstad.

Vel møtt!