Daglige arkiver: 21. oktober 2016

Undervisningsdag 2016, var det noe å hente der?

Jone Trovik, portrett til disputasTil dere som deltok på årets Undervisningsdag: takk for god medvirkning og fruktbar deltagelse med spørsmål, kommentarer og summediskusjon.
Til dere som ikke var nærværende følger noen hovedpunkter, inkludert eksempel på flervalgsoppgavelaging.

AMEE (Assocation for Medical Education) arrangerer årlig internasjonal stor kongress om medisinsk undervisning, i år i Barcelona, til neste høst i Helsinki. Man kan delta for å få inspirasjon for egen undervisning (det er foredrag, seminarer og workshop) og en kan gjerne presentere egne undervisningsprosjekt.

MittUiB (der vi kan legge inn forelesninger/handouts/quizer mm) prøv å gjøre dette ens for studentene; Fillager skal IKKE være tilgjengelig for dem, der bare laster vi opp våre presentasjoner. Hvert fagemne i ett semester har sin Modul (eks. Obstetrikk, Gynekologi, Gynekologisk onkologi hver sin modul i nåværende MEDFØD), der tilgjengeliggjøres det studentene skal bruke aktuell termin. For mer forklaring klikk her samt innlogget i MittUiB vil du finne MOFKURS2016 med kurs om Canvas (som er det selve programmet heter).

Forelesning om evidens for eLæring ved Rune Haagensen OUS viste gode eksempler fra Helse-Bergen (og de dårlige fra OUS, snakk om publikumsfrieri…) men poengterte at dette er nyttig hvis brukes i rett kontekst, tilpasset målgruppen og som ledd i multimodal undervisning: læring i flere kanaler gir mer effekt enn bare en metode (eks. forelesning alene).

Tobias Slørdahl fra NTNU underviste om Flervalgsspørsmål som vi anbefaler for alle eksamener (60% av hele eksamen, resten kortsvarsoppgaver = essays) og som er det som skal benyttes for kommende nasjonal eksamen (felles for alle våre medisinske fakultet). For hver oppgave vi lager her fra UiB kan vi hente ut en oppgave fra felles spørsmålsbank (Avkastning på 100%!). Hvis alle forelesere lager fem oppgaver til den eksamen som skal avvikles i deres emne i høst så vil vi ha god begynnelse for neste års eksamen! Hans Flaatten (K1) leder oppstart av «BergensBanken», han kommer til å kontakte eksamensansvarlige etter hvert for innskudd. Vi vil også trenge egne «fagfellevurderere» som gjennomgår nylagete spørsmål.

Hvordan skal et godt flervalgsspørsmål være? Det skal ha en kort men nødvendig innledning, gjerne pasienthistorie (alder, kjønn, hvor det foregår) med relevante opplysninger (symptomer/funn) og så et spørsmål som en hel setning. Lag fire tilnærmet like lange svaralternativ der ett svar skal være klart best. Riktig svar gir 1 poeng, feile svar/ingen svar 0 poeng. Beregn 2 minutter pr spørsmål, så ser du hvor mange oppgaver som trengs til 60% av eksamenstiden studentene har til rådighet. Link til Slørdals presentasjon finner du her.

Her er et eksempel på flervalgsspørsmål:

53 år gammel mann, professor ved K2, deltok ikke ved Undervisningsdagen på VilVite høst 2016. Hva er den mest akseptable forklaring til fravær?

A Han har høstferie med familien, tur var for lengst bestilt og dette var avklart administrativt.

B Han er imot endring av studieplan og vil overlate alt praktisk mhp MittUiB til studieadministrasjonen.

C Han deltok på Undervisningsdag for to år siden og synes ikke han må delta før til neste år.

D Han er et naturtalent til undervisning så vel som forskning og fagmedisin, trenger ingen nye undervisningsimpulser.

Heldigvis får alle en ny mulighet til våren, og da er det ikke høstferie… Studieleder (meg) tar gjerne imot forslag til tema som ønskes belyst.

Jone

K2 PRESENTERER: Filmvisning i samarbeid med BIFF!

66831a1ef9a4aa6f20779aa97200b725Onsdag 09. november klokken 15.30 viser K2, i samarbeid med Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF), en film fra årets filmfestival.

Filmen som vises heter «Til Månen med Bestefar», les mer her
Filmen tekstes på engelsk.

K2 spanderer filmen, og det er gratis for alle.
Filmen vises i store auditorium – 3.etg HUS.

Samle sammen jobb-gjengen din, og send en melding til Ingvild om hvor mange dere blir.

Vel møtt og velkommen til kino med K2!