Henning og Johan Throne-Holsts stiftelse til fremme for vitenskapelig forskning

Stipender for forskere og stipendiater for studier i human ernæring i utlandet og stipender til gjesteforskere.

Henning og Johan Throne-Holsts stiftelse ble dannet i 1976 gjennom en donasjon fra selskapet Marabou. Stiftelsens formål er å fremme forskning innen human ernæring og beslektede vitenskaper i Sverige og Norge. Stiftelsen deler årlig ut 1-2 millioner SEK.

I 2016, utlyser stiftelsen følgende stipender for forskning innen human ernæring og beslektede vitenskaper:

• Postdocstipend for forskning utenfor søkers eget land. Stipendene gis fortrinnsvis innen seks år etter disputasjonen og har til hensikt å dekke forskerens utgifter til reise- og opphold for 1 – 2 år. Bidrag til medfølgende kan også være inkludert.
• Stipend for postdoktorer for et kort opphold ved et utenlandsk forskningssenter som søkeren eller dennes hjeminstitusjon samarbeider med, for å gi en mulighet til å gjennomføre spesielle delstudier eller lære spesielle teknikker.
• Stipend til stipendiater som har behov for å studere ved et internasjonalt ledende senter som en del av sitt doktorgradsarbeid. Stipendene gis for en periode på 3-12 måneder.
• Gjesteforskerstipend til internasjonalt anerkjente forskere som er villige til å jobbe i svenske eller norske forskningsmiljøer i 1-6 måneder for å stimulere kvaliteten på gruppens forskning.

For søknadsskjema og mer informasjon, se stiftelsens hjemmeside eller ta kontakt med Marianne Lindblom, tlf +46 70 375 38 34, e-post info@throneholst.org

Søknad for 2016 må sendes inn innen 1. mars 2016.