Momentum – karriereutviklingsprogram for yngre forskere

Momentum banner

Momentum er UiBs karriereutviklingsprogram for yngre forskere – postdoktorer, forskere eller førsteamanuensis som ønsker å satse på en akademisk karriere ved et forskningsuniversitet

Momentum 6 vil starte opp høstsemesteret 2024.

Utlysningen og søknadsskjema er nå åpen og tilgjengelig her: Utlysning av Momentumprogrammet 2024-2025 | Ansattsider | UiB. Søknadsfrist for kandidater til programmet er 22. mars.

I løpet av karrieren må forskere håndtere mange og komplekse utfordringer: balansering av forskningsaktiviteter, stadig flere prosjekter, samspill mellom forskning og undervisning, samarbeid med administrativ støtte, koblingen til næringslivet, tverrfaglige satsninger, internasjonalisering og mye mer. UiB-ansatte i postdoktor, forsker og førsteamanuensisstilinger kan søke deltakelse i Momentumprogrammet for å bli bedre rustet i møte med disse utfordringene.

Momentumprogrammet omfatter fem seminarer mellom september 2024 og juni 2025. Formålet med programmet er å styrke deltagernes karriereutvikling. Programmets målsetninger er å

1. tilby ressurser, opplæring og råd som støtter deltagernes strategiske karriereplanlegging og -utvikling mot å bli mer uavhengige forskere/forskningsledere.
  2. støtte deltagerne til å skrive og sende inn konkurransedyktige søknader til ulike nasjonale og internasjonale finansieringskilder.
  3. fasilitere utvikling av deltagernes profesjonelle nettverk.
  4. fasilitere og promotere utviklingen av tverrfaglige nettverk innad ved UiB.

Seminarene er strukturert rundt nøkkelkategoriene karriereutvikling og eksternfinansiering, og de fem seminarene omhandler forskningskvalitet, virkninger og effekter, forskningsledelse og gjennomføring, internasjonalisering og søknadsskriving.

For delegatene som blir tatt opp i programmet er deltagelse på seminarene obligatorisk.

Les mer om søknadsprosessen i brevet fra Det medisinske fakultet.