Vestlandslegen kolleger – Svein Joar Auglænd Johnsen

Hei kjære kollegaer i K2,

Jeg heter Svein Joar Auglænd Johnsen og har spesialisert meg innen indremedisin og revmatologi. For tiden jobber jeg ved Institutt K2 som koordinator for medisinske fag i Vestlandslegen, og min arbeidsplass er i Stavanger.

I min nåværende rolle som koordinator for medisinske fag i Vestlandslegen, samarbeider jeg tett med koordinator for de kirurgiske fag og faglærerne innenfor spesifikke grenspesialiteter. Sammen har vi utarbeidet forslag til et nytt studiefag for 4.-6. studieår, der målet er å integrere medisinske og kirurgiske fag på best mulig måte. Dette innebærer undervisning i både gastromedisin og gastrokirurgi i samme uke, samt tverrfaglig undervisning om spesifikke temaer som for eksempel kirurgi ved inflammatorisk tarmsykdom.

Foto/ill.: Privat

I høst gjennomførte vi for første gang en introduksjonsuke og undervisningsopplegg for en pilotgruppe med studenter. Dette var basert på eksisterende undervisning ved UiB og i samarbeid med fagansvarlige i de ulike fagene. Nå står vi overfor evaluering og forbedring av dette opplegget, samtidig som vi forbereder oss på å ta imot en større gruppe studenter kommende høst.

Det som gjør stillingen min inspirerende, er det banebrytende arbeidet med regional medisinutdanning. Dette konseptet er nytt både i Norge og i sammenlignbare naboland. Samarbeidet mellom Stavanger Universitetssjukehus og UiB kan bidra til å øke utdanningskapasiteten for leger i Norge. Å jobbe i et team med erfarne fagpersoner på tvers av fagområder mot denne målsettingen oppleves som inspirerende. Det er også en ære å være involvert i utdanningen av ambisiøse medisinstudenter, med håp om at de med tiden blir kolleger og arvtakere.

Mitt ønske er å bidra til at Universitetet i Bergen, i samarbeid med Vestlandslegen, kan utdanne kompetente leger som er godt forberedt på utfordringene de vil møte som LIS-1. Jeg håper at mitt engasjement vil resultere i vellykket gjennomføring av studentenes utdanning og at de finner en spesialisering som de trives med. Videre håper jeg å være en del av oppbyggingen av en campus som leverer høykvalitets undervisning, forskning og innovasjon. Samarbeidet på tvers av fagområder skal også legge grunnlaget for nye og spennende prosjekter. Jeg har flere egne prosjekter under planlegging, og jeg håper at disse kommer i gang snart, samtidig som jeg ser frem til å utvikle meg til å bli professorkompetent.