Å stille diagnose på medisinen

Filosofisk Poliklinikk feirer 25 år
 4. oktober 2023, Store auditorium, Haukeland universitetssjukehus

INVITASJON TIL JUBILEUMSMARKERING
Som en åpen arena for høyttenkning og intellektuell dugnad har Filosofisk Poliklinikk i 25 år bidratt til takhøyde, undring og konstruktiv kritikk. «Poliklinikken» er en frittstående tenketank tilknyttet Det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen og har arrangert over 200 offentlige debattmøter, kurs og seminarer. Metoden er dialog, lytting og nysgjerrighet – ærlige samtaler mellom kunnskapssøkende personer.

Herved innbyr vi til feiring i salen hvor det hele startet for 25 år siden. Alle er velkomne, både studenter, fagpersoner, pasienter, pårørende og andre som er interesserte i en diagnostisk sjekk av medisinen. Ønsker du litt å bite i ved starten må du melde deg på HER.

1630-1700: Enkel servering

1700 – 1930 Program

1. Foredrag av Edvin Schei, leder av Filosofisk Poliklinikk siden starten i 1998: «Fundamentalisme i hvitt. Om makt og autoritetsunderkastelse i medisin og helsefag». Schei holdt et foredrag med samme tittel på Filosofisk Poliklinikks første møte i oktober 1998, i samme auditorium.
  2. Generasjonsskifte og veien videre. Filosofisk poliklinikk markerer generasjonsskifte: Lege Caroline Engen overtar som ny leder.
  3. Panelsamtale om «Fundamentalisme i hvitt»: Hvor godt traff diagnosen for 25 år siden, er sykdommen smittsom, og hvordan har pasienten det i dag? I panelet sitter Pål Gulbrandsen, lege, professor ved Universitetet i Oslo, Per Einar Binder, psykolog, professor ved Universitetet i Bergen, samt Caroline Engen og Edvin Schei.
  4. Hvor går veien videre med Filosofisk Poliklinikk? Medisinen, samfunnet og teknologien er i rivende utvikling – kunstig intelligens vil skape nye forutsetninger for legevirksomhet, i en skala vi ikke har sett siden oppdagelsen av røntgenstråler og penicillin. Men hva med den ekte intelligensen, hva blir dens rolle i en verden av naturkatastrofer, migrasjon, aldring og økende ulikhet? Hva slags leger vil verden trenge, og hvordan skal de utdannes? Hvordan skal vi tenke og snakke sammen, for å bygge en fremtid uten fundamentalisme i hvitt?