Forskerlinjestudent disputerer rett fra forskerlinjen

Anders Madsen

Anders Madsen fullførte sin medisinske embetseksamen i desember 2021. I dag forsvarer han phd graden “Antibody responses to influenza viruses: Lessons for universal influenza vaccine development”.

Graden utgår fra Influensasenteret med professor og Melzerprisvinner Rebecca Cox som hovedveileder.

Anders startet som medisinerstudent høsten 2015 og han ble tatt opp på Forskerlinjen i 2016.

Forskerlinjen er et tilbud til medisin- og odontologistudenter som ønsker en forskerutdannelse i tillegg til studiene.  Hvert år tilbys 17 studenter plass. Forskerlinjen ble etablert i ved Det medisinske fakultet, UiB i 2002. Et av incitamentene for ordningen støttet av Forskningsrådet var å rekruttere legestudenter til forskning og å bidra til å redusere median alder for avlagt doktorgrad.  I Bergen ble tilbudet også gjeldene for odontologistudenter i 2010.

I en studie fra 2019 (1) viste Bjerkreim og medarbeidere at to av tre tidligere forskerlinjestudenter ved Universitetet i Bergen hadde begynt på eller fullført doktorgraden siden oppstart av programmet i 2002 til og med høsten 2017.

Videre at median alder ved avlagt doktorgrad var 32 år, og at over halvparten av stipendiatene hadde disputert før normert tid

Allerede fra første studieår var Anders Madsen knyttet til Influensasenteret.  Som student på forskerlinjen har han hatt ett år med fulltidsforskning. I tillegg til dette året har han hatt et 6 måneders forskningsopphold ved to anerkjente amerikanske universiteter, (Washington University Medical School in St Louis og Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York)

I løpet av pandemien fram til dagsdato har Anders jobbet med studentlisens som lege på Influensasenteret ved klinisk institutt 2, UiB og han er nylig ansatt som Lis1 lege ved Haukeland Universitetssykeshus.