Undervisning og undervisnings-prisdryss

Vi gjennomførte en vellykket undervisningsdag for K2 i samarbeid med K1 den 19. mai, med godt digitalt oppmøte. Takk til alle som deltok og bidro til at dette ble en flott dag!

Undervisningsprisen for K2 gikk denne gangen til Heiko Bratke ved seksjon for pediatri ved Haugesund sykehus. Han fikk prisen for sin innsats for på kort varsel å utvikle et flott, digitalt, godt strukturert undervisningsopplegg med case-basert undervisning i MittUiB da klinisk utplassering ble vanskelig under pandemien.

Åse Bjorvatn Sævik

Fakultetet har også delt ut undervisningspriser. PhD-student Åse Bjorvatn Sævik fra endokrinologimiljøet fikk velfortjent pris for utvikling av «Endopodden», en podcast om endokrinologiske emner som lages med aktive bidrag fra fagmiljøet så vel som fra medisinerstudenter. Prosjektet ble vurdert som så bra at det er nominert til årets UGLE-pris.

En annen av fakultetets undervisningspriser for 2020 gikk til pedagog og 1. amanuensis Monika Kvernenes som er leder for Enhet for læring. Monika har jobbet målrettet med pedagogisk kompetansebygging blant underviserne siden 2015. Hovedmålet er å bidra til best mulig læring for studentene og å gi underviserne pedagogiske metoder og hjelp til å forbedre seg som undervisere og tilretteleggere. På Undervisningsdagen fortalte hun oss om pedagogisk mappe. Ta kontakt om du trenger råd om hvordan du kan oppnå basisutdanning i pedagogikk og dokumentere din pedagogiske kompetanse i en pedagogisk mappe. Det legges nå tyngde bak kravet om dette.

UGLEne møttes på UGLE-møte denne uken for å diskutere organisering av undervisning. Det er duket for endringer fremover når Vestlandslegen materialiserer seg. Vestlandslegen ser nå ut til å dreie mot å bli en studieplan som erstatter Medisin 2015i ett felles studieprogram, som omfatter både studenter som skal ta hele studieløpet i Bergen og studenter som skal ta de siste 3 årene i Stavanger, Haugesund eller Førde. Studenttallet vil øke for år 1-3 av medisinstudiet, sannsynligvis til over 300 etter hvert. Endringene kan også medføre at flere studenter utplasseres ved HUS i semestre der de nå utplasseres til de samarbeidende sykehusene. Jeg håper at både UGLEne og semesterstyrene vil føle at de blir hørt i prosessen med å utvikle studieplanen, og har meldt inn ønske om dette fra K2.

Når studenttallet øker, må vi tenke smart. Et smart tiltak kan være å bruke studenter som undervisere. K2 fikk nylig «coronamidler» til flere studentstillinger, dels som undervisere på ulike kurs, og dels to stillinger som er tiltenkt å bistå oss som «digitale assistenter». Vi håper dette kan være til hjelp for oss som underviser og bidra til ytterligere forbedring av undervisningen.

OSKE 6 og 12 er godt i gang og pågår i disse dager. Takk til alle både administrative og undervisere som gjør en kjempeinnsats for å få dette av stabelen!

Lykke til med siste innsats før semesterslutt og sommerfri!

Mette Vesterhus

Utdanningsleder K2