Forskerskolen i vinden

Forskerskolen er en arena for PhD-studenter fra Klinisk institutt 1 (K1) og Klinisk institutt 2 (K2) for sosialisering og å kunne presentere sin egen forskning for medstudenter. Forskerskolen organiserer kurs som kan inngå som en del av opplæringskomponenten til PhD-programmet, og som seminarserier der aktuell forskning fra fakultetet blir presentert av utmerkede foredragsholdere.

Hvert år i januar blir ph.d.-kandidater fra K1, K2 og Haukeland universitetssjukehus invitert til å presentere arbeidet sitt for medforskere og det generelle publikum. Plakater vises i lobbyen på Sentralblokka, og muntlige presentasjoner blir gitt, vanligvis i Birkhaug-rommet. En genial ting er at plakatene og de muntlige presentasjonene skal være de som allerede har blitt presentert i fjor på nasjonale eller internasjonale møter og konferanser. Derfor er det ikke nødvendig å lage nye presentasjoner, som vitenskapelig er “resirkulering” og “bærekraftig” 🙂

Denne uken ble 44 plakater og 23 muntlige foredrag presentert, som engasjerte mange forskere og andre og tydeligvis skapte vitenskapelige og sosiale interaksjoner og nettverk. Priser på 10000, 5000 og 3000 kroner ble delt ut til de tre beste plakatene og de tre beste muntlige presentasjonene. Dekan for forskning Marit Bakke presenterte vinnerne. Prisvinnerne for beste plakat var Christina Clausen (1. plass), Pernille Svalastoga (2. plass) og Ninnie Oehme (3. plass). De beste muntlige presentasjonene ble Trine Ludvigsen (1.), Ida Viken Stalund (2. plass) og Sepideh Mostafavi (3. plass). Prisen til en post doc ble gitt til Heidi Espedal og Folkets favoritt ble Martha Eimstad Haugstøyl. Gratulerer til vinnerne og miljøene deres! Og takk til alle andre deltakere og arrangører; spesielt den vitenskapelige komiteen Harald Wiker, Renate Grüner, Øyvind Torkildsen og Gottfried Greve, samt leder for Forskerskolen, Stian Knappskog.

Ha en riktig god helg!

Glade prisvinnere Forskerskolen 2020