Prosjekter på is

helgeRundt årsskiftet har man planlagt å etablere sentral lagring av biomateriale på -80C og kaldere i Marie Joys Hus (MJH). Her skal fjernfryserne stå, og majoriteten av biomaterialet skal lagres her. Resten av biomaterialet kan lagres i nærfrysere, og da spesielt materiale hvor det er uhensiktsmessig med fjernfryser pga hyppig bruk.
Siden behovet for fryserkapasitet er økende og kapasiteten snart er sprengt, begynner vi allerede nå prosessen med å etablere nærfrysere og fjernfrysere.  Vi vil gjennom etasjekontaktene i Lab-bygget og i Kvinneklinikken og i Barne- og Ungdomsklinikken fremskaffe oversikt over fryserne (-80C og kaldere inkludert flytende nitrogenlagring) inkludert antall samt eiere og brukere av hver fryser.

Vi oppfordrer frysebokseierne/biobank-innehaverne til allerede nå å begynne å sortere materialet i fjernfryserlagring og nærfryserlagring.  Det er flere mulige løsninger på sorteringsmåten, feks at frysebokseierne i en etasje redefinerer eierskapet slik at de samlet disponerer både nærfrysere og fjernfrysere, men vi mottar gjerne innspill på andre mulige løsninger. Dette må vi løse i fellesskap. Målet er at noen av fryserne i hver etasje i Lab-bygget og i Kvinneklinikken og i Barne- og Ungdomsklinikken må flyttes til MJH og disponeres som fjernfrysere der.

Helge