Ettervekst

InstitRæder_portrettuttledelsen kommer til å bruke den nye strategiplanen aktivt som poengtert i Per sin leder siste uke.  I et av underpunktene for Rekruttering-strategi (RIK1-T2) har vi skrevet at:

Klinisk institutt K2 skal stimulere forskningsgruppeledere til å identifisere fremragende interne og eksterne (utenlandske) kandidater og melde inn kandidater til Instituttleder som vil følge opp disse med karriererådgivning ved forskningsrådgiver.

Ettervekst er viktig, ikke bare for hårete prosjekter, men også for instituttet. Jeg ber dere tipse Per, Jone, Eystein eller meg på navn som kan være aktuelle når instituttet skal legge kabalen for fremtidige faste vitenskapelige stillinger. Vi ønsker rekruttering av fremragende kandidater, enten de nå befinner seg i Bergen eller i det store Utland. Vi har skrevet merittbaserte kriterier i tillegg til behovsbaserte kriterier i strategiplanen. Med meritter har vi presisert publikasjoner av høy kvalitet med høy siteringsgrad og sentrale forfatterroller, økende trend i publikasjons-kvalitet og kvantitet, tidlig oppnåelse av høy h-indeks og demonstrert uavhengighet og evne til å skaffe ekstern finansiering samt undervisningsmeritter.

Helge

Én kommentar til “Ettervekst

1. Eva Gerdts

Hei, jeg blir provosert når det kun er publisering i high impact journals som nevnes som kriterium for gode kandidater til etterveksten. Det er behov for at skills og bakgrunn for undervisning også vektlegges, likeså formidling. Vi kan ikke ivareta medisinerutdanning hvis ikke det satses spesifikt på legeforskere. I mitt eget fagfelt har UiB 0,7 legeforskerårsverk ansatt. Det sier seg selv at forskning da blir en fritidssyssel. Det er heller ikke en atraktiv karrierevei for unge lovende rekrutter. Arbeidstid og arbeidsforhold er derfor også faktorer i temaet du tar opp. Vi kan ikke fortsette å basere oss bare på eksternfinansiering. Vi må ha interfinansiering av track.

Svar