Klinisk utprøvningsenhet helseforskning

Roland JonssonNasjonalt og lokalt har helseforskning innen registerepidemiologi og folkeundersøkelser gitt viktig helseinformasjon til befolkningen. I de siste årene har ulike felt som helseforskning på ernæringsmidler og vaksineutvikling gitt økt aktivitet innen utprøving på mennesker. I tillegg har Norge fortrinn som muliggjør unike befolkningsbaserte studier på ulike legemidler. For å styrke eksisterende forskning og for å gi mulighet til ny forskning på mennesker ønsker Universitetet i Bergen og Helse Bergen å etablere en utprøvingsenhet som tilfredsstiller de kravene som stilles til kliniske studier av høy kvalitet.

Arbeidsgruppen som har sett på dette ved vårt fakultet, ble oppnevnt i juni 2013 og har nå levert en innstilling. Man tar utgangspunkt i en pilotstudie og erfaringer fra Forskningspost for voksne (Helse Bergen), og har utarbeidet en rapport som skisserer en klinisk utprøvingsenhet som skal tjene økt helseforskning i årene som kommer. Arbeidsgruppen mener at samarbeidet mellom universitetet og helseforetaket i en slik forskningsenhet vil stimulere til mer forskning i et internasjonalt toppskikt i årene som kommer. Klinisk institutt 2 har fått ansvar for denne enheten som følger samme retningslinjer som benyttes for drift av fakultetets kjernefasiliteter. De som ønsker å melde inn prosjekter kan henvende seg til K2s administrasjon ved Synnøve Myhre.

Roland