Valgkunngjøring og invitasjon til å fremme kandidatforslag

Valgkunngjøring og invitasjon til å fremme kandidatforslag fra gruppe B til til instituttrådet og fakultetsstyret ved Det medisinske fakultet finner du her: instituttrådet K2 og fakultetsstyret K2.

Forslag må være hos valgstyrets sekretær, Gjert Bakkevold, gjert.bakkevold@uib.no innen kl. 15.00 tirsdag 31. mars 2020.

Valget vil foregå i perioden torsdag 7. mai (kl 09.00) til onsdag 13. mai 2020 (kl 12.00)

Disputas – Sjur Lehmann

Sjur Lehmann disputerer for Ph.d. graden tirsdag 24. mars 2020 kl. 11:15

Prøveforelesing: Tirsdag 24. mars 2020 kl. 09:15
Oppgitt emne: “Caesarean section: evolution of indications and practice in Scandinavia”
Sted: Digital disputas

Disputas: Tirsdag 24. mars 2020 kl. 11:15
Avhandlingens tittel: “Trial of labor after a previous cesarean section, Norway 1989-2014: A justified practice?”                                                                                                                                      Sted: Auditorium 1, BB-bygget, Jonas Lies vei 91

1. opponent: Professor Tine Brink Henriksen, Aarhus Universitetshospital, Danmark
2. opponent: Postdoktor Ingvil Krarup Sørbye, Oslo Universitetssykehus
3. medlem av komiteen: Professor Francisco Gomez Real, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor Jone Trovik

Du kan følge disputasen her.

 

Innkalling av leger til klinisk arbeid

Helse Bergen kan innkalle leger som har permisjon fra Helse Bergen for å arbeide som stipendiater og forskere. Disse kan bli innkalt direkte fra aktuell avdeling. I så fall må de gi beskjed til Gerd Johannessen. Ordningen gjelder IKKE leger som har hovedstilling på UiB, dvs 50% eller over. Fakultetet holder på å lage en avtale med Helse Bergen for disse legene.

Mer informasjon finner du her: Forskere og stipendiater til klinisk stilling

Reiseråd til ansatte

Nytt reiseråd er utstedt fra norske myndigheter og UiB anbefaler nå alle ansatte som er på forskningsopphold eller annet jobbrelatert opphold i utlandet om å komme hjem. Dette er i tråd med norsk UD og helsemyndigheter sin anbefaling.

UiB vil dekke utgiftene til hjemreise for deg som ansatt og for eventuell familie.

Reiser bestilles gjennom reisebyrå: https://www.uib.no/foransatte/90246/reise?step=3

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 11 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre

Koronavirus-epidemien: K2 stenger, men stopper ikke

Kjære alle tilsette ved Klinisk institutt 2

Vi er inne i en dramatisk tid som mangler sidestykke i Norge i fredstid. Men vi skal klare dette! Vi har vel 350 ansatte med store ressurser på mange ulike vis. Nå gjelder det å bruke disse på en god og konstruktiv måte. Dette kommer til å koste, det endrer hverdagen for oss alle. Men jeg merker meg allerede nå at dere tar dette på en positiv måte. Tusen takk for det! Selv om de fleste av oss ikke trenger uroe oss for selve infeksjonen, kan den bety et langt sykeleie og endog død for gamle mennesker og de med alvorlige grunnsykdommer. Og dersom sykehusene ikke klarer å opprettholde en viss grunnbemanning, kommer det til å ramme alle uansett. Så vi må lojalt følge alle råd og pålegg fra myndighetene for å forebygge og hindre smittespredning. Her er noen presiseringer og praktiske forhold for K2:

K2 stenges fysisk

Som dere er informert om via mail fra prorektor Margareth Hagen og dekan Per Bakke er hele universitetet fysisk stengt fra i går kl 18. All aktivitet på campus stoppes snarest og senest i løpet av helgen. Med få unntak skal ingen komme på jobb. All aktivitet skal nå skje digitalt. For de lokalene som har Helse Bergen ID-kort som adgangskort, vil disse funksjonere som før. Det er mulig at dører som betjenes av UiBs ID-kort vil bli stengt for de som ikke får adgang via unntak. Dette er i skrivende stund uklart.

Hva med utstyr og spesielle laboratorieforsøk?

Det er visse unntak når det gjelder personer som trenger å tilse eller reparere instrumenter samt spesielle laboratorieforsøk. Jeg har delegert til forskningsgruppelederne at de i dag skal bestemme hvilke personer og hvilke forsøk som vil være involvert i å stoppe forsøkene i løpet av helgen, hvilke personer og forsøk som må fortsette å gå på grunn av spesiell viktighet når det gjelder vitenskapelig og økonomisk viktighet, og hvilket utstyr og hvilke personer som trengs for å tilse og ev. reparere viktige instrumenter i laboratoriene, samt å lage en liste over dette.

Hvordan nås ledelsen?

Ledelsen har fra nå hjemmekontor, men Julie Stavnes, Eystein Husebye og jeg vil fysisk kunne komme inn i nødstilfeller. Bruk mail eller telefon for å nå oss.

Hva er telefonnumrene til ledelsen?

Pål R. Njølstad 481 41 578

Julie Stavnes 995 91 846

Eystein Husebye 994 04 788

Silke Appel 410 80 067

Jone Trovik 924 25 171

Emmet McCormack 482 03 610

Hva med økonomi og stabsfunksjoner?

Disse skal bli ivaretatt så langt det lar seg gjøre via hjemmekontor.

Hvordan gjør vi det med signaturer fra instituttleder?

Dokumenter for signatur må sendes til meg eller Eystein i elektronisk format. Dersom noe haster, må dere sjekke at vi er tilgjengelig via en sms.

Undervisning

Denne skal altså skje digitalt og her må man være kreativ. Det vises til tidligere mailer fra fakultet og K2-ledelsen.

Hvordan kan jeg sette på Skype eller videokonferanse hjemmefra?

For hjelp med å sette opp Skype eller videokonferanse hjemmefra, se https://it.uib.no/Skrivebord.uib.no

Hvem er kontaktperson i ledelsen for utstyr?

Det er Eystein Husebye

Det blir en annerledes helg og tid som er foran oss. Ta godt vare på hverandre.

Pål

Inkubatorbygget

Nå er arbeidet med Inkubatorbygget startet og siden bygget er så tett på Laboratoriebygget, har dette en del konsekvenser for dem som har sin arbeidsplass der.  Blant annet er døren i 8. etasje  stengt og parkeringsplassene er flyttet, i tillegg kan det til tider bli en del støy for de som er nærmest byggeplassen.

Les videre

Koronavirus: tiltak i ph.d.-programmet

I forbindelse med det pågående virusutbruddet, ser vi at også ph.d.-utdanningen vil bli
rammet på ulike måter. Det medisinske fakultet har mange ph.d.-kandidater som berøres
enten ved at de skal disputere i vår eller ved at de skulle reist på ulike større kurs eller
konferanser som nå avlyses eller utsettes.

K2 har satt siste frist for innlevering av disputaser til 30.mars for disputaser som ønskes gjennomført før sommeren 2020.

Har du allerede en foreløpig dato så ta kontakt med instituttet ved Irene Hjelmaas slik at instituttet er informert om at innlevering kommer.

Disputaser:
–  Skal inntil videre gå som planlagt på følgende måte:
– Gjennomføres med 1 . og 2. opponenten på skype med 3. opponent, Custos og doktorand fysisk tilstede.
– Publikum følger disputas digitalt

Hovedoppgaver til medisinstudiet

Det er tid for at fakultetet igjen må etterspørre hovedoppgaver til medisinstudiet. Mer informasjon finner du her: hovedoppgaveveiledere i medisinstudiet . Innmelding av hovedoppgaver fylles ut av oppgaveveileder her.

Fristen for innmelding er 20. mars.

Vi gjør dog oppmerksom på at veiledere også har anledning til å sende inn oppgaveforslag kontinuerlig hele tiden, og disse vil straks gjøres tilgjengelig for studenter. Men da nå et helt kull (kull 17) er på jakt etter oppgaveprosjekter denne våren, håper vi å få inn en del forslag til nye hovedoppgaver nå.

Utlysning av intensivmidler for utdanning 2020

Universitetet i Bergen lyser ut til sammen 2,1 millioner kroner i søkbare insentivmidler for kvalitetshevende tiltak i utdanningene. Utlysningsteksten finner du her: Intensivmidler. Retningslinjene finner du her: Retningslinjer insentivmidler oppdaterte i januar 2020 og søknadsskjema finner du her: Søknadsskjema insentivmidler. Søknadsfrist: 3. april.

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 6 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre

Koronavirusepidemien

Det vises til informasjon sendt ut fra fra universitetsdirektøren og Medisinsk fakultet 28. februar om håndtering av koronaviruset ved UiB (https://www.uib.no/korona).

Siden vi arbeider i en helseinstitusjon, må vi også følge Helse Bergens retningslinjer som igjen følger rådene fra Folkehelseinstituttet. Vi ber således alle ansatte som har vært i områder med vedvarende spredning av coronavirus om å være hjemme fra jobb i 14 dager etter hjemkomst. Hensikten er å redusere risikoen for smitte til pasienter og ansatte i helse- og omsorgstjenesten. Helse- og omsorgstjenesten er spesielt sårbar for smitteutbrudd som kan ramme utsatte pasientgrupper. Rådet har tilbakevirkende kraft for reisende som har kommet hjem etter 17. februar.

Reisende som utvikler luftveissymptomer i løpet av de første 14 dagene etter hjemkomst, skal isolere seg hjemme og kontakte fastlegen på telefon. Hvis man ikke får kontakt med fastlegen, skal man ringe legevakt på telefon 116117.

Symptomer på koronavirusinfeksjon er feber, hoste, pustebesvær eller andre luftveissymptomer.

Områder med vedvarende spredning er fastlands-Kina, Iran, Sør-Korea, Italia (alle regioner i Italia nord for Roma – regionene Valle d’Aosta, Piemonte, Liguria, Lombardia, Marche, Emilia-Romagna, Trentino-Alto Adige, Veneto, Friuli Venezia Giulia og Toscana), Japan, Singapore, Hong-Kong.

Universitetsledelsen ønsker å være kontinuerlig oppdatert på hvilke ansatte vi har hvor til enhver tid. Ansatte kan ha oppholdt seg i risiko områder også i sin fritid, men det er likevel viktig at denne informasjonen deles.

Vi ber deg registrere egen reisevirksomhet i følgende skjema om du har oppholdt, oppholder deg eller kommer til å oppholde deg i områder med spredning av koronaviruset i skjemaet som du finner her: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=8138964

Vi vet enda ikke omfanget av epidemien og hvorvidt det vil bli en pandemi. Dersom det blir mange som må holde seg hjemme uten å være særlig syk, ber jeg dere å være oppfinnsomme med hensyn til å ivareta de viktigste universitetsoppgavene. Mail forholder vel de fleste seg til hele døgnet uansett, men det er også mulig å holde forelesninger eller gruppeundervisning via Skype eller lignende plattformer slik at studentene får den undervisningen de trenger. Foredrag og møter som var planlagt i eller utenfor Bergen kan gjennomføres med video- eller telefonkonferanser dersom det planlegges. Her er det som nevnt bare å være innovativ 

Ha en riktig god (koronafri) helg!

Pål Rasmus Njølstad

Endret tilgang til Laboratoriebygget

I forbindelse med byggestart på parkeringsdekket utenfor åttende etasje i Laboratoriebygget, er inngangen i åttende etasje stengt for vanlig adkomst. Utgangen er likevel rømningsvei for åttende og niende etasje, og vil bli automatisk åpnet ved evakuering. Det er også installert nødåpner.

Ny mønstringsplass er på parkeringsplassen ved Ulriksbanen.

Undervisningsdag 01.04.

Det blir innlegg om hvordan lage pedagogisk mappe (blir krav ved fremtidige akademiske ansettelser), praktisk bruk av MCQ i Mitt UiB og Martin Biermann vil snakke om hvordan bruke e-læringsplattformer for å fremme læring.  Etter lunsj går vi igjen løs med OSKE (objektiv strukturert klinisk eksamen) og der vil man gruppevis få anledning til å lage oppgaver som kan inngå i oppgavedatabanken. Trykk her for å registrere deg. Trykk «les videre» for å se program for dagen.

Les videre

Lunsjseminar for ph.d.-veiledere ved Det medisinske fakultet 10. mars

Lunsjseminaret har som vanlig to høyaktuelle innlegg. Denne gang får vi besøk fra Norsk sender for forskningsdata som vil snakke om forskjellen mellom anonymisering og avidentifisering av forskningsdata.

Videre vil professor Nils Roar Gjerdet komme for å snakke om sluttfasen av et ph.d.-prosjekt: hvordan opprettholde momentum og hvilken rolle veileder spiller her.

Lenke til påmelding: https://www.uib.no/med/134238/veilederlunsj-phd-veiledere

Lunsjseminaret er gratis.

POP-UP UKE 9.-13. mars

Prosjekt Tjenesteutvikling arrangerer POP-UP verksted i uke 11! Denne uken er vi innom de ulike fakultetene for å ha korte verksteder/kurs der du kan lære ny metodikk. Oversikt over de ulike kursene og hvor de befinner seg finner du her.

POP-UP verksted er et lavterskeltilbud for administrativt ansatte ved UiB. POP-UP verkstedene har ulike tema, varer 45 min og vil arrangeres på ulike lokasjoner i uke 11 (09.mars-13.mars). Se mer informasjon på www.uib.no/tjenesteutvikling 

English: Nordic Flow Cytometry Meeting in Oslo 27-28 August 2020

The Norwegian Society for Flow Cytometry (NFCF) would like to welcome you to:

·       Nordic Flow Cytometry Meeting 2020 – Thursday 27th and Friday 28th of August

Expand your horizon with versatile talks by exciting international and Scandinavian speakers (see attached program). Meet the Scandinavian cytometry community and make new contacts. Discover the latest innovations at the commercial exhibition and talks. Submit an abstract and discuss your project during the poster session. For students: A poster at this international conference is eligible for 2 study points (ECTS) at all Norwegian Universities.

·       Basic Flow Cytometry course – Wednesday 26th of August (optional)

The day before the meeting, a flow cytometry course will be held by the talented Dr. Mikkel S. and Dr. Charlotte C. Petersen. You can sign up for this course in addition to the meeting. For students: The course is eligible for 1 study point (ECTS) at different Norwegian Universities.
For registration and more information: www.flowcytometri.no/oslo-2020

For a list of the speakers and more information about the course topics, see the attached file: Flyer NordicFlowCytometryMeeting2020

Ukens ansatt – Karl-Henning Kalland

Kan du fortelle litt om arbeidet ditt? Kva er dei konkrete arbeidsoppgåvene dine?
Eg er tilsett i 100 % stilling som professor i medisinsk virologi ved Klinisk institutt 2. I tillegg er eg overlege i bistilling ved Mikrobiologisk avdeling, Haukeland universitetssjukehus. I denne siste stillinga har eg gjennom ei årrekke vore engasjert i innføring og bruk av nukleinsyrediagnostikk (t.d. PCR) for raskare og eksakt påvising av virusinfeksjonar hos pasientar. Det kliniske og laboratoriearbeidet kjem svært godt til nytte i virologiundervisninga for medisinstudentane.
Ved K2 er eg gruppeleiar for «Prostate Cancer Therapy Research Group». Denne gruppa har ein solid molekylærbiologisk bakgrunn og har forska på grunnleggande reguleringsmekanismar og signalmekanismar i kreftceller og virusinfiserte celler. I løpet av dei siste åra har innovasjon fått ei større rolle. Panel av kjemiske stoff er blitt screena for effekt på kreftceller, og vi har oppdaga nye kjemiske stoff og publisert kva for protein stoffa interagerar med i cella og verknadsmekanismar. Patentering pågår i samarbeid med VIS og med vidare utvikling i samarbeid med forskningsgrupper i Shanghai og firmaet Xennials Therapeutics i Chicago.
Eit spennande prosjekt er cryoimmunterapien, forkorta CryoIT. Dette er ei form for immunterapi som brukar pasientens eigne dendrittiske immunceller. Etter at deler av kreftvevet er drept ved ein fryseprosess med spesialutstyr inne i pasienten, blir immuncellene injiserte i det frysedrepte kreftvevet. Dei dendrittiske cellene har evne til å reagere på det som er forandra i kreftceller og kan deretter instruere heile immunsystemet til angrep på kreftcellene, også kreftceller som har spreidd seg i metastaser rundt i kroppen. Ei Fase I klinisk utprøving er nettopp gjennomført med CryoIT for pasientar med metastatisk prostatakreft. Resultata er svært nyttige for neste generasjons CryoIT med oppstart i 2021.
Forskingsgruppa har fått støtte frå Forskningsrådet sitt program NFR BEHANDLING og frå Kreftforeningen for robust produksjon av meir potente terapeutiske dendrittiske celler for neste generasjons CryoIT. Cellene vil bli produserte i det nye terapeutiske cellelaboratoriet i Helse Bergen bygg i Laboratoriebyggets etasje 1M. I dette arbeidet satsar vi på ein synergi mellom det farmakologiske screeningprosjektet og CryoIT.

Kva likar du å arbeide med på K2?
Det er forskinga som er den store utfordringa og det største engasjementet, elles ville eg nok ha gått i klinisk retning med pasientarbeid ved sjukehuset. Samarbeidet med dei andre i gruppa og kolleger og kliniske team er inspirerande. Det er også givande å få undervise og formidle til studentane og erfare dei mange unge talent som er i gang med si utdanning og sine mål. Eg opplever at det er eit godt miljø i Laboratoriebygget, men at potensialet for forsking og innovasjon er endå større enn det som har manifestert seg til no. Vi har ein kompakt medisinsk campus med svært godt utstyrte laboratorium. Det er sørgeleg at så mange kolleger manglar prosjektfinansiering. Spesielt den eksperimentelle forskinga er underfinansiert etter som driftsutgiftene er relativt høge. Eg er ytterst takksam for den store støtten som mi forskingsgruppe har mottatt frå private heidersmenn i Bergen. Den støtta har vore essensiell for at våre prosjekt no synast i god framdrift, at nye folk er under tilsetting, og at vi ser fram til spennande år der ny kreftbehandling er eit hovudmål.

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 6 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre

Fra Sjusjøen om RETTE

Vi har allerede skrevet en del om RETTE her, men siden det fortsatt er mange prosjekter i systemet som mangler informasjon kommer det enda litt mer.

RETTE ble etablert av UiB for å etterfølge GDPR og for å sikre at sentrale lovverk følges. UiB skal ha oversikt og kontroll med alle forskningsprosjekter og studentoppgaver som behandler personopplysninger. Medisinske/helseforskningsprosjekter trenger godkjenning fra REK. Noen prosjekter har konsulentplikt hos personvernansvarlig, og NSD kan bidra til å vurdere personvern. Etter vurdering eller godkjenning overføres informasjon fra NSD og REK til RETTE.

RETTE henter REK-godkjente prosjekt automatisk. Flere av dere har muligens allerede fått en epost om at dere har et eller flere prosjekt i RETTE. Når dere logger dere inn i systemet (https://rette.app.uib.no/) vil dere ha mulighet til å fylle inn mer informasjon om prosjektet og svare på noen spørsmål og deretter bekrefte prosjektet. Det er prosjektlederne som er ansvarlig for å gjøre dette. Jeg kan anbefale å se på «Start veiviser» og «Brukerveiledning» på siden, da får man en del svar på hva som må registreres.

Vi skal også ha faculty lunch med RETTE som tema om ikke så lenge.

Hilsen fra sol- og snørike Sjusjøen

Silke