Ukens leder

Hvem fortjener K2s undervisningspris?

Undervisning er en av kjerneaktivitetene våre og vi vil stimulere til GOD undervisning ved K2!

Æres den som æres bør – også innen undervisning. For å vise at instituttet vårt anerkjenner betydningen av god undervisning, ønsker vi ved årets K2s Undervisningspris (kr 50.000) å hedre en underviser eller et undervisningsmiljø som har utmerket seg innen undervisning i 2021. Vi ønsker nominasjoner på gode kandidater som har gjort en innsats innenfor de områdene som K2 har undervisningsansvar for, det være seg i form av ekstraordinært god, studentnær undervisning, eller utvikling og gjennomføring av innovative undervisningsopplegg.

Tenk på hvem du vil nominere nå! Send en mail med forslag om din kandidat med en kort begrunnelse på mette.vesterhus@uib.no innen 15. mars. Instituttledelsen velger beste kandidat. K2s Undervisningspris deles ut på Undervisningsdagen i mai – dato kommer.

«Norge er gjenåpnet og vi er tilbake i auditoriene!» ropte jeg i mikrofonen i september – til jubel og klappsalver fra studentene i et stappfullt auditorium i AHH. Jeg var så heldig å undervise den dagen da fulle auditorier endelig var lov. Så fikk vi en smell med nye innstramninger, men etter hvert skal vi igjen vende tilbake til «live» undervisning – nye anbefalinger for MED vedtas ila januar. Da tar vi med oss noen gode nyvinninger:

Videonotat og hybride løsninger. Fakultetet og studentene ønsker at vi holder hybrid undervisning når vi åpner opp. Alternativt at vi gir tilstrekkelig informasjon om hvordan studentene kan tilegne seg tilsvarende kunnskap, for å gi et tilbud til de som må holde seg hjemme på grunn av sykdom eller smitte. Hybrid undervisning kan (oftest) være enklere enn du tror! De fleste av auditoriene som vi bruker for plenumsundervising har videoopptaksmulighet installert. Integrert i MittUiB finnes en “Videonotat”-lenke. Trykk på denne og finn din forelesning på listen som er lagt inn der. Før forelesningen er satt til å starte ifølge timeplanen, må du velge “Ta opp” eller “Ta opp og strøm” (gir live-strømming). Selve opptaket starter og stopper automatisk på det tidspunktet som er angitt i timeplanen. Husk at mikrofonen i auditoriet må være på, og kjør din powerpoint fra Uib.no-login på auditoriets PC-system for at det skal komme opp i videoen i eget vindu. Kontaktinfo til IT-assistentene (som kan hjelpe med mikrofon og utstyr) finner du i undervisningsrommene. For andre spørsmål, kontakt UiB læringslab eller studieadministrasjonen, studie@kliniskmedisin.uib.no.

For mer informasjon om videonotat på UiBs nettsider: https://www.uib.no/diguib/78854/opptak-av-forelesning-videonotat.

Mette