Frode Gallefoss fikk KOLS-prisen

Fra venstre Frode Jahren (generalsekretær i LHL), Frode Gallefoss og John Normann Melheim (styreleder i LHL). Foto: Mari Larsen (ass. generalsekretær i LHL).

Professor ved Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen, og forskningssjef ved Sørlandet Sykehus, Frode Gallefoss, ble den 15. november 2017 av Landsforeningen for Hjerte og Lungesykes (LHLs) styreleder John Normann Melheim tildelt LHLs pris for fremragende vitenskapelig arbeid ved kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Prisen er på 50 000 kroner. Frode Gallefoss er en internasjonal forsker som har skapt bedre forebygging, pasientopplæring og behandling av personer med kols. Epokegjørende var hans innovative nytte-kostnadsstudier av pasientopplæringsprogrammer. Tidligere har han mottatt WHOs gullmedalje for internasjonalt antitobakksarbeid og Kvalitetssikringsprisen til Den norske Legeforening.

K2 gratulerer!

(Omtalen er et utdrag fra faglig komites anbefaling.)