Thea Midtun
Jobber med Studie, Klinisk institutt 2
Jeg jobber som semesterkoordinator for MED9 (niende semester på medisinstudiet) og er administrativ ansvarlig for noen masteremner ved instituttet.
Det som jeg liker best ved jobben min, er at det er så mange ulike og varierte arbeidsoppgaver, og at jeg har ansvaret for alle prosesser i et emne fra start til slutt! Det er givende å se at arbeidet man legger inn i planleggingsfasen fungerer i praksis, og å kunne legge til rette for at både studentene og de vitenskapelige har det de trenger for å kunne utføre arbeidet sitt.
Mesteparten av tiden på jobben går med til å holde kontroll på at alt går som det skal med undervisning, praksis og eksamen.
Jeg liker å jobbe på K2 fordi jeg har så mange gode og kjekke kollegaer her! Og ikke minst er det givende å være med på å legge til rette for at vi kan utdanne de beste legene i landet.
Ønsker du å bidra under Forskningsdagene i Bergen?
UIB er den største bidragsyteren til festivalen i Bergen, og vi håper flere fagmiljøer vil bli med å synliggjøre forskning for byens befolkning. Forskningsdagene er en årlig, nasjonal festival og foregår i år fra 21. september til 2. oktober.
Nå søker vi bidrag til:
Forskningstorget
- 23. og 24. september i et stort telt på Festplassen, fylt med 25-30 stasjoner fra byens forsknings- og utdanningsinstitusjoner
- Målgruppe: elever i 6. og 7. trinn (23. sept), hele byens befolkning (24. sept)
- Alle fagfelt velkommen, stasjonene bør kunne engasjere målgruppene med aktiviteter/oppgaver
- Meld interesse innen 25. april
Skolebesøk
- 21.-23. september: enkeltforskere eller team reiser ut til skoler og holder et undervisningsopplegg på maks én time
- Målgruppe: 8.-10 trinn, alle ungdomsskoler i Bergen
- Alle fagfelt velkommen! Vi ønsker å engasjere elevene i aktivitet eller oppgaver.
- Man kan delta en, to eller alle tre dager
- Påmelding innen 20. mai (kort beskrivelse + tittel, tekst og bilde til programmet) i skjema på Forskningdagene i Bergens nettsider.
Informasjonsmøte om forskningstorget og skolebesøk 29. april:
Er ditt fagmiljø interessert i å ha en forskningsstasjon eller delta på skolebesøk? Send e-post til ingeborg.revheim@uib.no, så blir du invitert til et informasjonsmøte og/eller en prat.
Har dere allerede planlagt et arrangement i festivalperioden?
Ta kontakt, så kan vi får det med i programmet og promotere det sammen med resten av festivalen.
Se også mer informasjon:
Åpen gjesteforelesning ved Det juridiske fakultet
Den 16. mai arrangerer Det juridiske fakultet åpen gjesteforelesning med professor Stephen J. Morse fra University of Pennsylvania Law School and Department of Psychiatry, i samarbeid med forskningsprosjektet DIMENSIONS.
Tittelen på forelesningen er «Neurolaw: Perils and Promises» (se invitasjonen for en nærmere beskrivelse av temaet), og temaet kan ha interesse på tvers av ulike disipliner. Invitasjon her!
Kreftforeningens hovedutlysning, Forskerprosjekt 2022 -Frist 31. mai
Open Call, Rosa sløyfe, Krefttak mot Kreft og geografisk spredning
Kreftforeningen arbeider for å bekjempe og forebygge kreft, og for å forsikre et best mulig liv for kreftpasienter og deres pårørende.
Kreftforeningen lyser ut midler til Forskerprosjekter innen disse tematiske områdene:
- Fri kreftforskning (Open Call, 130 millioner kroner).
- Brystkreft (Rosa sløyfe, 28 millioner kroner).
- Kreft med spredning (Krafttak mot kreft, 20 millioner kroner).
- Kreftforskning ved institusjoner utenfor de store byene (8 millioner kroner).Les mer om utlysningen her: https://kreftforeningen.no/forskning/sok-forskningsmidler/
- Skal du søk Kreftforeningen i 2022? Da må du fylle ut skjemaker under:
Jeg planlegger å søke Kreftforeningen med frist 31. mai
Internkontroll for laboratoriearbeid 2022.
Vedlagt er lenke til årets internkontroll for arbeid ved laboratoriene.
Vennligst send inn kun ett skjema per forskningsgruppe / enhet innen 11. maihttps://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=12450129
Frist for registrering av hovedferie i selvbetjeningsportalen er 1. mai.
Alle ansatte skal registrere sin ferie i selvbetjeningsportalen. Dette gjelder uavhengig av stillingstittel eller stillingsandel.
I god tid før uttak av ferie skal du drøfte ditt ferieuttak med nærmeste leder. Ferien skal så registreres i selvbetjeningsportalen for godkjenning. I merknadsfeltet skal påføres at ferie er avtalt med nærmeste leder.
Hovedferieperioden strekker seg fra 1. juni til 30. september. I denne perioden er det forventet at alle ansatte tar ut 3 uker sammenhengende ferie. Lengre ferieuttak, eller andre avvik kan avtales med nærmeste leder, og må godkjennes gjennom søknad i selvbetjeningsportalen. Ferieplan for hovedferieperioden skal foreligge senest 1. mai, og alle ansatte må derfor registrere sine ferieønsker i god tid før denne datoen.
Det er også viktig å planlegge sitt ferieuttak for resten av året. Uttak av restferie skal være søkt om i selvbetjeningsportalen senest 1. oktober.
Du finner lenke til pålogging i selvbetjeningsportalen, og veiledning til bruk av portalen på følgende lenke: Selvbetjeningsportalen | Ansattsider | UiB Merk at du må velge knappen ‘Fraværssøknader’ og ‘Opprett søknad’.
Årets Broegelmann-forelesning blir den 30 Mai kl. 14.00. i AHH
Bli med på Forsker grand prix? Søknadsfrist 30. april
Er du ph.d.-kandidat og har lyst å lære mer om formidling?
Forsker grand prix er en forskningsformidlingskonkurranse for ph.d.-kandidater, og i år er Bergensfinalen 28. september.
Som deltaker i Forsker grand prix får du en fantastisk mulighet til å lære mer om hvordan du når frem med budskapet ditt til et stort publikum.
De ti deltakerne får bl.a.:
- Individuell coaching og fellessamlinger
- Hjelp til storytelling, formidling av budskap, kameratrening, håndtering av presse
- Blir attraktiv på arbeidsmarkedet, kandidater har fått fast jobb på grunn av Forsker grand prix
- Nettverk i Forskningsrådet og i andre fagmiljøer
- Tverrfaglig nettverk
Søknadsfrist 30. april: Søknadsskjema finner du på Forskningsdagene i Bergens nettsider.
NB: Du kan ikke kan ha disputert før konkurransen finner sted.
Det er mulig å holde presentasjonen på engelsk, men fellessamlinger og coaching vil i hovedsak foregå på norsk.
Gå ikke glipp av denne flotte sjansen til å forbedre formidlingsevnene dine!
Beste hilsen
Ingeborg Revheim
Koordinator Forskningsdagene UiB
Eystein tar styringen
Nei, det er ingen aprilspøk. Denne uken overtok jeg som instituttleder etter Pål, men bare for en kort periode – Pål har en kortvarig permisjon fram til 10. mai og jeg skal forsøke å yte samme gode service som han. Når det nå stunder mot påske er det på sin plass å takke alle K2-ansatt for innsatsen så langt i år. Det forskes og undervises i høyt tempo selv om ressursene er knappe. . Falchs juniorpris skal deles ut og forskningsgruppelederne bes fremme kandidater, se annonsering i dette nummeret av K2-nytt.
Så vil jeg benytte anledningen til å takke Maria Holmaas og resten av administrasjonen for sin formidable innsats med å holde hjulene i gang. K2 er en fantastisk arbeidsplass og har et enormt potensiale for god forskning og undervisning. Da er det bare å jobbe på og gjøre det som er bra enda bedre.
Jeg håper alle for mulighetene til å nyte noen fridager i påsken, og lade batteriene både med fysisk og muligens også åndelig føde. Krigen i Ukraina er en sterk påminning om at vi ikke kan ta frihet og demokrati for gitt.
Hilsen
Eystein Husebye
Konstituert instituttleder
The Novo Nordisk Foundation calls for applications within basic and clinical research within the endocrine system and metabolism relating to cellular energy homeostasis. The objective is to promote Nordic research at the highest international level to carry out research projects of 1-3 years duration.
https://novonordiskfonden.dk/en/grants/project-grants-in-endocrinology-and-metabolism-nordic-region/
Ønsker du å bidra under Forskningsdagene i Bergen?
UIB er den største bidragsyteren til festivalen i Bergen, og vi håper flere fagmiljøer vil bli med å synliggjøre forskning for byens befolkning. Forskningsdagene er en årlig, nasjonal festival og foregår i år fra 21. september til 2. oktober.
Nå søker vi bidrag til:
Forskningstorget
- 23. og 24. september i et stort telt på Festplassen, fylt med 25-30 stasjoner fra byens forsknings- og utdanningsinstitusjoner
- Målgruppe: elever i 6. og 7. trinn (23. sept), hele byens befolkning (24. sept)
- Alle fagfelt velkommen, stasjonene bør kunne engasjere målgruppene med aktiviteter/oppgaver
- Meld interesse innen 25. april
Skolebesøk
- 21.-23. september: enkeltforskere eller team reiser ut til skoler og holder et undervisningsopplegg på maks én time
- Målgruppe: 8.-10 trinn, alle ungdomsskoler i Bergen
- Alle fagfelt velkommen! Vi ønsker å engasjere elevene i aktivitet eller oppgaver.
- Man kan delta en, to eller alle tre dager
- Påmelding innen 20. mai (kort beskrivelse + tittel, tekst og bilde til programmet) i skjema på Forskningdagene i Bergens nettsider.
Informasjonsmøte om forskningstorget og skolebesøk 29. april:
Er ditt fagmiljø interessert i å ha en forskningsstasjon eller delta på skolebesøk? Send e-post til ingeborg.revheim@uib.no, så blir du invitert til et informasjonsmøte og/eller en prat.
Har dere allerede planlagt et arrangement i festivalperioden?
Ta kontakt, så kan vi får det med i programmet og promotere det sammen med resten av festivalen.
Se også mer informasjon:
MRCRM seminarserie «Ex vivo fasiliteten – hvorfor, hvordan og når», med Einar K. Kristoffersen
Tid: 27. april, kl. 14.30 – 15:30
Sted: Auditorium 4, 3.etasje, BBB, Jonas Lies vei 91
Påmelding for tapas: https://www.deltager.no/event/mrcrm_seminar_series
Lenke til digital visning vil deles her: https://helse-bergen.no/en/arrangementer/mrcrm-seminar-series
Vi ønsker alle interesserte velkommen til det første seminaret i Mohn forskningssenter for regenerativ medisin (MRCRM) sin seminarserie, hvor Einar K. Kristoffersen vil presentere «Ex vivo fasiliteten» – det nye renromslaboratoriet på Laboratorieklinikken. Her kan du lære mer om hvordan celleprodukter til regenerativ pasientbehandling skal tilvirkes på Haukeland, og hvorfor vi trenger et ekstremt rent laboratorium til denne prosessen. Les mer om det nye renrommet her: https://helse-bergen.no/en/regenerative-medicine/ex-vivo-facility-at-haukeland-university-hospital
Einar K. Kristoffersen er leder ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin på Laboratorieklinikken, Haukeland Universitetssjukehus, professor ved K2, UiB og senterleder ved MRCRM.
Etter seminaret blir det mingling og tapas (siden det er servering ber vi om at alle melder seg på via påmeldingslenken over).
Øyvind Byrkjedal-Bendiksen
Jeg jobber som studiekoordinator for den felles studieadministrasjon ved K1 og K2. Det vil i praksis si at jeg er arbeidsleder for den fine gjengen som administrerer medisin-, ernæring- og farmasistudiene på instituttene.
Det er jeg liker best med jobben er kollegene og det gode arbeidsmiljøet. Vi er en fin gjeng som brenner for at studiehverdagen skal bli så god som mulig for både studenter og ansatte ved UiB. Akkurat nå, jobber vi med å få på plass timeplanene for høstsemesteret 2022.
En annen ting jeg liker, er at jeg bidrar til noe som er større enn meg selv. Å være så heldig få være del av utdanningen av morgensdagens leger, farmasøyter og ernæringsfysiologer er veldig inspirerende. Det er veldig gøy å samarbeide med faglig dyktige leger, undervisere, forskere og engasjerte studenter.
Diputas-Hege Fredriksen Berg
Hovedveileder: professor Camilla Krakstad
Medveiledere: ph.d. Erling Høivik
Prøveforelesning: Torsdag 21. april 2022 kl. 10.15
Sted: Auditorium, AHH, Haukelandsveien 28
Oppgitt emne: «Clinical implementation of multi-omics methodology in cancer diagnostics»
Disputas: Fredag 22. april 2022 kl. 08.15
Sted: Auditorium, AHH, Haukelandsveien 28
Avhandlingens tittel:
“Organoid models and novel biomarkers for improved treatment of endometrial cancer”
- opponent: Ph.d. Gema Moreno-Bueno, Universitetet i Madrid, Spania
- opponent: Ph.d. Mads Haugland Haugen, Oslo Universitets sykehus
- medlem av komiteen: Ph.d. Gro Vatne Røsland, Universitetet i Bergen
Disputasen blir ledet av professor Harald G. Wiker.
Åpent for alle interesserte
Økonomiske realiteter – ledelsen tar grep
Instituttleder Njølstad har redegjort for K2 sin økonomi som innebærer store kutt i våre budsjetter. Dette gjør at vi må ta radikale grep. Derfor foreslår ledelsen at lønnen til alle K2-ansatte kuttes med 5%, med unntak av de som sitter i ledergruppen som får en stor belastning med å gjøre dette. Videre vil alle driftsmidler til PhD-studenter og postdoktor-stipendiater bli inndratt og disponert av instituttleder. Man kan søke tilbakebetaling av inntil halve driftsbevilgningen til spesielt viktige oppgaver. Videre må alle PhD-studenter eller deres forskningsgruppe betale for bedømmingen av PhD-avhandlingene. Til slutt, alle KG-Jebsen og Trond Mohn sentre ved K2 vil bli ilagt en ekstra «skatt» for å dekke underskuddet, forslagsvis 250 000 per år.
Vi beklager at vi må gjøre så radikale grep for å få budsjettet i balanse, men vi ser ingen annen utvei. De detaljerte kuttene kan du lese om ved å klikke på denne lenken.
God helg, når den tid kommer
På vegne av ledelsen
Eystein Husebye
Visestyrer
Sergio Mora
Jeg er utdannet siviløkonom og har fra tidligere jobbet med renovasjon i Bodø. Høsten 2021 ble min samboer ferdig som LIS1 ved nordlandssykehuset og videre bestemte vi oss for å flytte tilbake til Bergen. Jeg fikk muligheten til å jobbe som Prosjektøkonom ved K2, noe som var en god mulighet med stort utviklingspotensial. Åttende november var min første arbeidsdag og jeg har innen denne korte perioden fått et godt inntrykk av K2 som arbeidsplass og ikke minst mine nærmeste kollegaer.
Som Prosjektøkonom er jeg et støtteapparat for forskerne og mine arbeidsoppgaver er hovedsakelig knyttet til økonomistyring av de ulike prosjektene. For øyeblikket går mye av tiden til årets NFR søknader.
Hvorfor liker du å jobbe på K2?
Først og fremst skyldes det et godt arbeidsmiljø der alle har tatt meg godt imot og bidrar til gruppedynamikken. Jeg har fått et bilde av at på K2 prioriteres arbeidsmiljøet og vi er flinke til å samles og bli kjent på et mer personlig nivå. I tillegg til dette er det givende å kunne støtte forskerne som har en så samfunnskritisk rolle.
Nytt kurs i UiB Opp 1.7 Hva trenger du å vite om om juridisk støtte til eksternfinansierte prosjekt ved UiB
NFR prosjekter – fra tildeling til kontrakt
Formålet med kurset er å gjøre rådgivere og andre som jobber med NFR prosjekter ved fakultet/institutt kjent med kontraktsfasen i NFR prosjekter. I løpet av kurset vil kontraktsrådgiverne snakke om blant annet:
- Hva må fakultet/institutt må være obs på i søknadsfasen som kan få betydning for kontraktsinngåelse og prosjektoppstart, herunder klassifisering av prosjekt (samarbeid/oppdrag/underleverandør og F&U-leverandør)
- Tildeling av NFR prosjekt og utarbeiding av samarbeidsavtale/andre avtaler med partnere
- Oppfølging av kontrakten og samarbeidsavtaler/andre avtaler i prosjektets levetid.
Det vil i forkant av kurset deles ut kursmateriell, blant annet en case som må løses på forhånd.
Kurset er for alle som arbeider med NFR prosjekter og som ønsker å lære med om kontraktsfasen.
Språk: Norsk eller engelsk
Tid: 16. juni 2022 kl. 0900-1200 (3 timer)
Sted: Jussbygget Seminarrom 3
Kursholdere: Kontraktsrådgivere ved FIA
Disputas-Reidun Aarsetøy
Prøveforelesning: Torsdag 07. april – 2022 kl. 10.30
Hovedveileder:professor emeritus Dennis W.T. Nilsen
Medveileder: professor Ottar Nygård
Sted: Aulaen, 2 etg. Sydbygg- Stavanger
Oppgitt emne: «Coronary angiography following successful resuscitation after cardiac»
Disputas: Torsdag 07. april – 2022 kl. 12.30
Sted: Aulaen, 2 etg. Sydbygg- Stavanger
Avhandlingens tittel: “Biomarkers related to outcome in patients with out-of-hospital cardiac arrest and in hospitalized patients with clinically suspected acute coronary syndrome”
- opponent: Professor Kjetil Sunde, Universitetet i Oslo
- opponent: Professor Sigrun Halvorsen, Universitetet i Oslo
- Medlem av komiteen: Professor Eva Gerdts, Universitetet i Bergen
Disputasen blir ledet av professor Alf Inge Larsen.
Åpent for alle interesserte
Disputas- Jie Gao
Prøveforelesning: Onsdag 20. – april 2022 kl. 9.15
Hovedveileder: ph.d. Klaus Meyer
Medveiledere: professor Per Magne Ueland og professor Ottar Nygård
For tilgang til digitalt møterom: se pressemelding
Oppgitt emne: “Protein biomarkers: Detection, Clinical Use and Pitfalls”
Disputas: Onsdag 20. – april 2022 kl. 11.15
For tilgang til digitalt møterom klikk her:
Avhandlingens tittel: “Multiplex immuno-MALDI-TOF MS for targeted quantification of protein biomarkers and their proteoforms related to inflammation and renal dysfunction. Method development and application“
- opponent: Ph.d. Simone Koenig, University of Münster, Germany
- opponent: Førsteamanuensis Tao Lan, China National institute of Standardization
- medlem av komiteen: Professor Silje Skrede, Universitetet i Bergen
Disputasen blir ledet av professor Valeriya Lyssenko
Åpent for alle interesserte
Minner om Fakultetets dag 27. april
CCBIO Annual Symposium May 10-11 at Solstrand Hotel
CCBIO has the pleasure of inviting you to the 10th CCBIO Annual Symposium May 10-11 at Solstrand Hotel close to Bergen.
The symposium is open for all, so please feel free to circulate this invitation.
The 2021 symposium was a success with more than 300 participants, and we expect the 2022 symposium to be even better. This year you can choose between attending online for scientific updates, or in-person at Hotel Solstrand in order to also enjoy the company of all the other researchers, and the informal and mutually fertilizing scientific crosstalk in the breaks and the evening. We expect the symposium to become fully subscribed, and strongly recommend you to register early. Deadline is April 13.
We have secured a range of international speakers, among them Marta Bertolaso, Go van Dam, Christine Desmedt, Silvio Gutkind, Olli Kallioniemi, Srinivas Malladi, and Malin Sund. We will also have some local speakers.
Younger researchers will be offered slots for 3 -minute speed-talks as well as two extended poster sessions with ample time for interaction between the participants.
The heavily subsidized registration fee is 2500 NOK/260 Euro per person. In order to enable us to accommodate 200+ participants in the 138 rooms available, we are dependent upon as many as possible sharing rooms (up to four). So, please indicate if, and with whom, you are willing to share your room when you register online.
For an overview of speakers, registration and the practical information sheet (obligatory reading before asking questions), please consult the links below:
Symposium website: www.ccbiosymposium.no
Registration deadline, April 13: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=12330854
Practical information: https://filesender.uninett.no/?s=download&token=77799d77-a7a7-4c57-95d2-5375e052063f
Further information about CCBIO: www.ccbio.no
We look forward to seeing you at our symposium!
On behalf of CCBIO’s Director, Lars A. Akslen
Valg av medlemmer til universitetsstyret 2022
Det er valg til Universitetsstyret for gruppe B neste uke.
I henhold til universitets- og høyskoleloven skal det hvert år velges representanter for gruppe B ( midlertidig vitenskapelig ansatte i undervisnings- eller forskerstilling) til universitetsstyret. Kandidatene blir valgt for perioden 1.8.2022-31.7.2023. Det skal velges ett medlem og minst to varamedlemmer av og blant de ansatte i gruppe B.
Forslagsfrist: 1. mars 2022 kl 12.00
Valgperiode: mandag 4. til torsdag 7. april 2022. Det elektroniske valglokalet åpner
kl 09:00 mandag og avsluttes kl 12:00 torsdag.
les mer om Kandidatene til universitetsstyret her!
(English) Disputas-Reidun Aarsetøy
Prosjektetableringsstøtte (PES) 2022 for Horisont Europa
PES-ordningen er en strategisk finansiering fra Forskningsrådet for å styrke norsk deltakelse i Horisont Europa samt bedre norsk avkastning i form av prosjektmidler.
Beskrivelse av ordningen med tilhørende søknadstyper og støttebeløp finner du her:
https://www.uib.no/boa/97622/prosjektetableringsst%C3%B8tte-pes
Har du søkt EU-midler (Horison Europa) i 2022?
For å få dekket kostnader knyttet til søknaden, må du sende inn skjemakeren under når du har mottatt bekreftelse fra EU at søknaden er formelt godkjent/eligible.
Fagfellevurdering
Fagfellevurdering veileder tidsskriftets redaksjoner i å ta beslutninger om publisering og identifisere manuskripter som ikke bør publiseres. Den gir også forfattere muligheten til å forbedre kvaliteten og klarheten til manuskriptene deres. Hensikten med fagfellevurdering er ikke å demonstrere anmelderens dyktighet i å identifisere feil; negativ kritikk er ikke obligatorisk. Anmeldere bør identifisere styrker og gi konstruktive kommentarer for å hjelpe forfattere med å identifisere og styrke eventuelle svakheter.
Fordi antallet vitenskapelige artikler publisert hvert år fortsetter å vokse, blir kvaliteten på fagfellevurderingsprosessen og kvaliteten på redaksjonen mål på et tidsskrifts omdømme, posisjon i feltet, og vil kunne påvirke tidsskriftets Impact Factor. Vitenskapelige tidsskrifter som publiserer fagfellevurderte artikler, er sterkt avhengige av vitenskapelige vurderere som bruker deres tid og ekspertise uten å få noen form for godtgjørelse. I tillegg til å gjøre en rettferdig vurdering og ha tilstrekkelig ekspertise innen feltet, har anmeldere betydelig ansvar overfor forfattere, redaktører og lesere. Anmeldere har også etiske forpliktelser, som konfidensialitet, være konstruktive i kritikken, være upartiske og inneha integritet.
Publiserte biomedisinske artikler kan ha direkte innvirkning på klinisk praksis og påvirke politiske beslutninger innen helse. Derfor er det avgjørende å ha fagfellevurderingssystemet og at fagfellevurderingsrapporter er av høyeste kvalitet for å hjelpe redaktørenes beslutninger om manuskriptenes skjebne. Det er avgjørende at vi bruker tid på fagfellevurderinger for tidsskriftene. Som anmeldere, vil vi også lære av prosessen, og det er en måte å holde seg informert om hvordan feltet beveger seg før forskningen er på trykk.
Professor emeritus Jan Erik Nordrehaug ved K2 har utført fagfellevurderinger for en rekke tidsskrifter i løpet av et langt liv som lege og forsket, inkludert Tidsskrift for Den norske legeforeningen. For dette vil han nå få Tidsskriftets pris «Årets fagvurderer 2021». Vitenskapelig redaktør, Siri Lunde Strømme, sier «Vi har hatt stor nytte av et imponerende antall, og alltid solide, anmeldelser fra Nordrehaug gjennom årene, så også i 2021». Gratulerer!!!
Ha en fin helg,
Pål.
Til fakultetets ansatte – hovedoppgaveveiledere i medisinstudiet
En gang pr år har fakultetet tatt kontakt med instituttenes vitenskapelig ansatte og bedt om forslag til hovedoppgaver for medisinstudentene.
Vi henvender oss igjen nå for å be om forslag til HOVEDOPPGAVE, som er en del den akademiske søylen i ny studieplan fra 2015. Vi vil samtidig informere litt nærmere om veilederrollen og rammene for arbeid med hovedoppgaven.
Om rollen som veileder og arbeid med hovedoppgaven.
Alle fast vitenskapelig ansatte ved fakultetet har plikt til å veilede minimum én student med hovedoppgave annethvert år. Veilederplikten anses som en del av undervisningsplikten. Ansatte i bistillinger, engasjementstillinger og ansatte ved Helse Bergen har rett, men ikke plikt til å veilede studenter. Eksterne veiledere som ønsker å bidra skal godkjennes av Komitéen for akademisk søyle, og ekstern veiledning må ikke medføre utgifter for fakultetet.
Studentene skal ha en eller flere veiledere under arbeidet med hovedoppgaven, hvorav en hovedveileder. Minst en av veilederne bør ha forskningskompetanse på doktorgradsnivå.
Hvis hovedveileder ikke er ansatt ved Det medisinske fakultet, skal det være en medveileder som er ansatt ved fakultetet.
Studentene har krav på minimum 15 timer veiledning pr oppgave, og studentene har plikt til å benytte seg av veiledningen.
Hovedoppgaven er på 20 stp, som inkluderer oppstartseminar og oppgave. Arbeidsmengde for hovedoppgaven skal være ca 500 timers arbeid per student. To studenter kan skrive oppgave sammen (20 stp på hver student). Oppgavens omfang må tilpasses til om den gjøres av 1 eller 2 studenter.
Et todagers oppstartsseminar i 6. semester skal forberede studentene til arbeidet med oppgaven. Seminaret skal gi studentene god oversikt over tema som forskningsetikk- og design, statistisk styrkeberegning, litteratursøk og –håndtering, introduksjon til EndNote m.m.
Studentene skal bestemme seg for oppgave ved utgangen av 6. semester og sammen med veileder skrive en prosjektbeskrivelse som skal være ferdigstilt i slutten av 8. semester.
Det er satt av 8 uker i 10. semester til kun å jobbe med hovedoppgaven, og innlevering av oppgaven skal skje ved slutten av denne perioden. En elektiv periode på 4 uker i 4. eller 5. studieår skal også brukes til oppgavearbeid. Med prosjektbeskrivelsen som skal leveres i 8. semester skal student(er) og veileder(e) også levere inn en signert veilederkontrakt.
Om innlevering av oppgaveforslag
Fakultetet ber om at veiledere fyller ut elektronisk skjema med forslag til hovedoppgave-tema snarest og innen: 25. april 2022. For øvrig er det også mulig å melde inn hovedoppgaver kontinuerlig gjennom hele året.
https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=4657890
Når fakultetet har mottatt hovedoppgaveforslag fra dere skal disse godkjennes av Komitéen for akademisk søyle og gjøres tilgjengelig for studentene. Når studentene har gjort avtale med dere veiledere om en oppgave, skal studenten melde dette inn for registrering på fakultetet.
Fakultetet viser for øvrig til nettsiden med informasjon om hovedoppgave, – Retningslinjer for hovedoppgave, Veiledning for prosjektbeskrivelse, Retningslinjer for sensur av hovedoppgave og litt om litteraturstudie som hovedoppgave.
https://www.uib.no/med/102101/hovedoppgave
Se også læringsutbytte for hovedoppgaven; http://www.uib.no/emne/MEDOPPG
Spørsmål av faglig art kan stilles til Arne Tjølsen, leder av Komitéen for akademisk søyle.