Ukens ansatt – Andre Sulen

Kva du arbeider med?

Jeg er utdannet biolog og arbeider som postdoktor ved K.G. Jebsen Senter for autoimmune sykdommer og i gruppen Endokrin Medisin. Gjennom PhD-perioden her på K2 og tre år som postdoktor på Karolinska Institutet i Stockholm har jeg utviklet en fascinasjon for hvordan immuncellene våre påvirker helsen vår. Jeg jobbet med cellesignalering i monocytter ved miljøpåvirkning under PhD-perioden, og fortsatte med karakterisering av makrofager og deres rolle i fettvev ved Karolinska. Feltet immunologi gjennomgår for øyeblikket store fremskritt på grunn av teknologiske nyvinninger, som for eksempel CyTOF og «single-cell» sekvensering, som gjør det mulig å studere store mengder data på enkeltcellenivå. Jeg har vært forunt å få bygge kompetanse innen disse teknikkene, både på lab og med datanalyse, og jeg ser frem til å bidra med dette på K.G. Jebsen senteret. Vi forsker på sykdommer der immunsystemet angriper endokrine organer slik at hormonbalansen blir forstyrret. Visse genvarianter er knyttet til det å utvikle slike sykdommer, men akkurat hvordan det komplekse samspillet mellom immunsystemet og disse organene går galt tidlig i prosessen er ukjent. Ved å kombinere «single-cell»-teknikker med klinisk materiale og dyremodeller har vi som mål å belyse dette.

Kvifor du vil arbeide med K2?

K.G. Jebsen Senter for autoimmune sykdommer består av en fin blanding klinikere og forskere som har solid «track-record» innen immunologi og endokrinologi. Forskningen spenner fra GWAS til mer funksjonelle studier, og det er et pluss at det er et stort fokus på «single-cell» ved senteret. Når jeg ser tilbake på PhD-perioden ved instituttet er det spesielt de gode kollegaene som jeg husker. Med tidligere kjennskap til miljøet på K2 ble derfor valget om å komme tilbake for meg veldig enkelt.