Hjemmekontor – Mona Synnøve Nilsen

Jeg har vært PhD student ved Hormonlaboratoriets forskningsgruppe siden mai 2018 og undersøker metabolismen av forgrenede aminosyrer (BCAAs) i overvekt og insulinresistens. Forskningsprosjektet mitt er basert på å utføre mye labforsøk, og det er ikke mulig å gjøre labarbeid hjemme. Jeg har derfor utsatt noen labforsøk. Jeg har også 25 % pliktarbeid til ph.d.-stillingen min og underviser bachelorstudenter i ernæringsbiokjemi. Noen dager før universitetet stengte, forberedte jeg et laboratoriekurs for studentene. Laboratoriekurset måtte avlyses. Jeg planla også å delta på forskningskonferanser før sommeren, men disse møtene er også avlyst på grunn av koronaviruset.

Det har vært litt utfordrende å jobbe hjemmefra, men jeg har klart å finne løsninger. Jeg har tatt med en ekstra PC-skjerm hjem fra jobb og hjemmekontoret mitt er ved det største bordet i leiligheten min. I det siste har jeg klart å jobbe med artikkelen min som snart skal sendes inn på nytt. Jeg har også fullført min midtveisevaluering på Teams.

Jeg tror det er viktig at vi holder fast ved de daglige rutinene, holder regelmessige (digitale) møter med kollegaene og kanskje går en tur i løpet av dagen. Jeg håper ting snart kommer tilbake til det normale.