Prisdryss på K2

Fakultetets dag markerer ansatte som på ulike måter har utmerket seg. Instituttledelsen vil gratulerer alle prisvinnere men spesielt trekke fram instituttets prisvinnere. Birgitta Åsjö ble den første kvinne som ble tildelt Falchs seniorpris for sin AIDS-forskning. Bergithe Oftedal vant Falchprisen for yngre forskere og illustrerte på en forbilledlig måte hvordan forskningsopphold i utlandet kan benyttes i bygging ev eget forskningsnettverk og -karriære. Dette må flere benytte seg av. Per Eystein Lønning tok i mot prisen for årets forskningsgruppe på vegne av brystkreftforskningsgruppen – en meget vel fortjent pris.

Fellesarrangementer som Fakultetets dag blir ikke alltid prioritert, men er svært viktige for å bli kjent med hva som foregår på fakultetet. Kanskje behøver man ikke reise til Seatlle eller Boston for å lære en teknikk som allerede kjøres på campus. Slike møter stimulerer til samtaler og ideutveksling som kan komme alle til gode.

Vi trenger å etablere flere slike arenaer, ikke bare innad på fakultetet men også i samarbeid med avdelinger på sykehuset. Istedenfor at uniersitetet og sykehuset er konkurrenter, bør vi samarbeide mer om forskning slik at vi står bedre rustet i konkurransen mot andre miljøer i Norge og internasjonalt

God helg

Eystein Husebye