Daglige arkiver: 14. juni 2019

Prisdryss på K2

Fakultetets dag markerer ansatte som på ulike måter har utmerket seg. Instituttledelsen vil gratulerer alle prisvinnere men spesielt trekke fram instituttets prisvinnere. Birgitta Åsjö ble den første kvinne som ble tildelt Falchs seniorpris for sin AIDS-forskning. Bergithe Oftedal vant Falchprisen for yngre forskere og illustrerte på en forbilledlig måte hvordan forskningsopphold i utlandet kan benyttes i bygging ev eget forskningsnettverk og -karriære. Dette må flere benytte seg av. Per Eystein Lønning tok i mot prisen for årets forskningsgruppe på vegne av brystkreftforskningsgruppen – en meget vel fortjent pris.

Fellesarrangementer som Fakultetets dag blir ikke alltid prioritert, men er svært viktige for å bli kjent med hva som foregår på fakultetet. Kanskje behøver man ikke reise til Seatlle eller Boston for å lære en teknikk som allerede kjøres på campus. Slike møter stimulerer til samtaler og ideutveksling som kan komme alle til gode.

Vi trenger å etablere flere slike arenaer, ikke bare innad på fakultetet men også i samarbeid med avdelinger på sykehuset. Istedenfor at uniersitetet og sykehuset er konkurrenter, bør vi samarbeide mer om forskning slik at vi står bedre rustet i konkurransen mot andre miljøer i Norge og internasjonalt

God helg

Eystein Husebye

Nestleder K2

10 kjappe om Campylobacter

Campylobacter-bakterien er påvist i et drikkevann på Askøy. Mange har blitt syke, og man mistenker et dødsfall på grunn av forurensningen. Vi har spurt infeksjonsekspert professor Nina Langeland om denne bakterien.

Professor Nina Langeland ved Klinisk institutt 2 er ekspert på infeksjonssykdommer.
Foto: Wikipedia/UiB.
Publisert: 12.06.2019

1. Hva slags bakterie er Campylobacter-bakterien har gjort folk syke på Askøy?
– Bakterien er en ganske vanlig årsak til diaré, som smitter særlig via mat eller vann.

2. Hva er de vanlige måtene slike bakterier havner i drikkevann?
– Det vanligste er at vannet blir forurenset i tillegg sviktende barrierer for rensing av vannet.

3. Er det vanlig å bli smittet av denne bakterien i Norge?
– Den er en ganske vanlig årsak til matbåren smitte.

4. Hvor farlig er den, kan man dø av den?
– Feber, magesmerter og diaré er vanlig, dødsfall er sjelden.

5. Er den like farlig for unge, voksne og gamle?
– Generelt er eldre sårbare, men alle aldersgrupper blir syke.

6. Må man drikke mye forurenset vann for å bli syk eller er det nok med ett glass vann?
– Det kommer an på hvor mye bakterier det er i vannet.

7. Er det farlig å dusje, vaske seg eller pusse tennene i vann som er forurenset av bakterien?
– Dusjing går bra.

8. Hva bør man gjøre dersom man tror man er smittet?
– De fleste blir friske av seg selv, men det kan være lurt å levere avføringsprøve til legekontor, og være nøye med personlig hygiene.

9. Hvordan behandler man folk som har blitt syke?
– Pasientene får rikelig med væsketilførsel. Noen kan trenge antibiotika.

10. Hva kan man gjøre for å unngå å bli smittet dersom man er nødt til å bruke det forurensede vannet der man bor?
– Koke vannet

Disputas – Sahba Shafiee

Sahba Shafiee disputerer for Ph.d. graden torsdag 20. juni 2019

Prøveforelesning: Torsdag 20. juni 2019 kl. 11.15
Oppgitt emne: “Preclinical models of myelodysplastic syndromes – overview, obstacles and future perspectives”
Sted:  Auditorium, AHH, Haukelandsveien 28

Disputas: Torsdag 20. juni 2019 kl. 13.15
Avhandlingens tittel: “Translational Development of Preclinical Models and Therapies in Myelodysplastic Syndromes (MDS)”
Sted:  Auditorium, AHH, Haukelandsveien 28

1. opponent: Assistant Professor Petter S. Woll, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden
2. opponent: Professor Wieslaw Jedrzejczak, Medical University of Warsaw, Poland)
3. medlem av komiteen: Førsteamanuensis, Mette Vesterhus, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor Einar Klæboe Kristoffersen.

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 7 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Hege F. Berg.

Les videre

Søknadsfrister

Kjære alle sammen.

Vennligst se under de oppdaterte lenkene for ekstern finansiering.

Eksterne finansieringsmuligheter:

Finansieringsmuligheter for utdanning:

Nettsidene oppdateres hver annen uke. Nye oppføringer er merket med NEW.

Amra, Ramune og Kaia