Nye rutiner ved glemt eller utløpt passord

Fra fredag denne uken (30.1.) blir det noen endringer i rutiner og regler for passord til UiBs systemer. Endringene er et ledd i arbeidet med å lage enklere og mer selvbetjente rutiner samtidig som sikkerheten blir ivaretatt.

1) Alle brukere må fortsatt bytte passord jevnlig, senest etter 13 måneder. Du får varsel på e-post når passordet ditt nærmer seg utløpsdato.

 2) Reglene for hvordan passord kan utformes, er en del forenklet. Klikk her for å lese de nye reglene.

3) Dersom du skulle glemme passordet ditt, eller ikke får byttet det før det løper ut, kan du nå logge inn ved hjelp av ID-porten og sette nytt passord. ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester. Du kan benytte MinID, Bank-ID og noen andre identifikasjonsmetoder. Du finner påloggingen ved å gå til sebra og velge “PASSORD – Endre passord”. Klikk her for veiledning i hvordan man bruker den nye funksjonen.

4) Dersom du ikke har mulighet til å logge på med ID-porten (gjelder spesielt utenlandske brukere), kan du kontakte SEBRA-godkjenner ved ditt institutt/avdeling, oppgi mobilnummer, og få godkjenneren til å bestille en engangskode på SMS. Oversikt over hvem som er SEBRA-godkjenner finner du her:

Etter at du har endret passord, blir du bedt om å registrere ditt mobiltelefonnummer. Hvis du gjør dette, kan du selv bestille engangskode på SMS dersom du skulle glemme passordet ditt. Vi anbefaler derfor å gjøre dette!

 Spørsmål om disse endringene og om passord og sikkerhet generelt, kan rettes til IT-avdelingens brukerstøttesenter BRITA på telefon (555) 8 47 00 eller BRITA

IT-Avdelingen

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.