Ukens leder

Areal i Laboratorieblokka

Det medisinske fakultet har mye areal tilgjengelig på Campus Haukeland. Noe av arealene er rene universitetsareal som feks. Bygg for biologiske basalfag, mens en del leies av Helse Bergen. Arealene er naturligvis sentrale for undervisning og forskning.

Siste årene er leieutgiftene økt betydelig. Det er derfor nødvendig å vurdere om bruken av arealene er optimal. K2 har tilgang på mye forskningsareal i Laboratorieblokka. Mye av disse arealene er mer eller mindre gratis som del av den gamle Haukelandsavtalen, mens noe av arealene har en pris som til dels er betydelig. Siden forskningsaktivitet knyttet til «wet lab» er mindre i dag enn før pga. dreining av forskningsaktiviteten til mer «dry lab» og bruk av kjernefasiliteter, undersøker vi nå om det er mulig å klare oss med noe mindre laboratorieareal. Det som i så fall spares i leieutgifter vil komme K2 til gode og være positivt for K2s trange økonomi. Det kan gi oss mer handlingsrom til å redusere antall stillinger som for tiden må fryses. Et utvalg ledet av Silke Appel ser på denne muligheten.

Vi vil komme tilbake til saken i en åpen prosess med grundig informasjon og mulighet for innspill og diskusjon om det viser seg at dette blir aktuelt.

Ha en riktig god helg!

Pål