Daglige arkiver: 13. oktober 2023

Ukens leder

Kjære alle sammen,

Mot slutten av høstferien vil jeg gjerne oppfordre alle til å oppdatere sine UiB-personsider. Som de fleste forhåpentligvis har fått med seg er vi i gang med NFR sin evaluering for medisin og helse, EVALMEDHELSE. I forbindelse med dette er det viktig at våre websider er oppdaterte. Og da mener jeg ikke bare sidene til K2 og alle våre forskningsgrupper (som i de fleste tilfeller trenger litt oppdatering), men også personsiden som alle UiB-ansatte har. Dette er noe alle kan og bør oppdatere (som forresten også gjelder undertegnende, jeg jobber med saken)! I tillegg til kontaktinformasjon, hvor du kan legge inn lenke til MazeMap slik at besøkende kan enklere finne frem til deg, kan du informere om din kompetanse, pågående forskningsprosjekter, undervisning, formidling, du kan laste opp en CV og gi lenke til sosiale medier. Og ikke minst: jeg oppfordrer alle til å laste opp et bilde!

Her finner du alt du trenger for å få det til (selv om det dessverre ikke gir deg mer tid for å gjøre det):

Ha en riktig god helg!

Søker du forskningsmidler fra NFR eller andre steder?

Fra 18 oktober er det mulig å sende inn en FRIPRO-søknad til Forskningsrådet

Dersom du ønsker å søke midler fra Forskningsrådet eller en annen ekstern kilde, bør du registrere din søknad her https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=15135608

Er det noe du lurer på? Ta kontakt med din forskningsrådgiver!

BIFF + UiB = sant

Vi samarbeider med Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) 17. – 26. oktober.
I år blir det konkurransen Gulluglen, debattmøter og eigne, gratis filmframsyningar på campus.
Mange tilsette og studentar er involverte i festivalen, og desse får også gunstige billettprisar.

Se hele programmet her.

Trekker spesielt fram:

1. oktober: Gratis filmvisning på auditoriet i AHH, kl. 16-18: «Periodical»
  2. – 26. oktober: Armauer Hansen Internasjonale Filmfestival.

Forskningspolitisk seminar 2023: Ekstrem oppussing av kunnskapssektoren?

Regjeringen har varslet en «ekstrem oppussing» av universitets- og høyskolesektoren. Også resten av kunnskapssektoren er gjenstand for omorganisering og omprioritering. Samtidig er det trangere tider. Står kunnskapssektoren ved et veiskille?

Forskerforbundet inviterer til et forskningspolitisk seminar med plass til nye, store og annerledes ideer for fremtidens kunnskapspolitikk. Hvordan ser en nyoppusset kunnskapssektor ut hvis du fikk bestemme?

Forskningspolitisk seminar arrangeres tirsdag 7. november på Hotel Bristol i Oslo. Seminaret vil bli strømmet

Masterprosjekt til IBM

Dear all

The new students on the Master’s programme of biomedicine will be looking for projects this autumn and spring. We are therefore collecting project descriptions for them. Please use the attached form if you have projects for our students. The timeline of the projects is from June/august 2023 to June 2024.

Please send your project to studie.biomed@uib.no by the 24th of October. We will distribute all the projects to the students on Mitt UIB after this deadline. The students are then encouraged to approach the supervisors of the projects they are interested in.

We also ask you to hand in the Master’s agreement (see attached file) 14 days after you have formally signed on a student, or let us know if a project is taken. Then we can update the list of available projects.

Please let me know if you have any questions about taking on a master student.

Best, Bianca

Utdanningsseminar IGS

Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS) arrangerer utdanningsseminar onsdag 15. november fra 12-15.30, og vil gjerne at så mange som mulig fra alle de andre instituttene ved MED deltar.

Påmeldingslenke til undervisningsseminaret finner du her:   https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=15592519

Programmet ser slik ut:

12.00 – 12.30 – Lunsj

12.30 – 14.30 – Mentimeter: Empowering students’ participation for course evaluation and redesign – Mirey Alfarah, vinner av IGS’ utdanningspris for 2022

14.30 – 14.45 – Skikkethetsvurdering av studenter (introduksjon ved Arne Tjølsen)

14.45 – 15.30 – Paneldiskusjon om skikkethetsvurdering av studenter

Hjertelig velkommen!

Seminarserie Senter for ernæring, onsdag 18. oktober

Senter for ernæring har gleden av å invitere til et nytt seminar i vår seminarrekke. Serien tar opp sentrale utfordringer innen ernæring og helse.

Tittel: Can marine proteins protect against type 2 diabetes?

Foreleser: Lise Madsen, leder for Dyreavdelingen, Klinisk institutt 1, UiB

Moderator: Jutta Dierkes

Tid: Onsdag 18. oktober 2023 kl. 14.30-15.30

Sted: Aud. 4, BB-bygget

Studies investigating the relationship between intake of marine proteins and development of obesity and type 2 diabetes are inconclusive. Discrepancies between different prospective studies may relate to variations in type and amount of seafood intake and preparation methods and the degree of obesity in the population. Seafood may mediate its action through omega-3-derived lipid mediators such as endocannabinoids and oxylipins. However, evidence from animal trials demonstrate that other constituents of seafood, such as the fish protein per se can modulate development of obesity and diabetes.

Det blir lett servering.

Velkommen!