Daglige arkiver: 26. oktober 2023

Program og påmelding til administrasjonsdagen ved MED 2023

Kjære alle adminstrative kolleger,

Det er en stor glede å invitere dere til Administrasjonsdagen ved Det medisinske fakultet.

Tema for i år er AI, eller kunstig intelligens på godt norsk. Se program for mer informasjon.

Dette blir en flott mulighet for å lære om kunstig intelligens, og diskutere hvordan det vil påvirker oss som administrasjon framover.

Det blir også kaffe, lunsj og sjangser til å mingle. Alt sammen gratis.

Meld deg på nå

Du melder deg vi denne lenken:

Påmelding til Administrasjonsdagen, 8. november (uib.no)

Alle påmeldte blir med i en konkurranse om en flott premie, helt skattefritt.

Forbered deg

Før du deltar på seminaret må du forberede deg. Heldigvis er dette et lavterskeltilbud, og vi har inkluder tre ressurser du kan bruke:

1. Se innlegget fra UiBs Samia Touileb. Du får en kort introduksjon til den AI-verktøyet Chat GPT (cirka 8 min): (19) UiB AI #5 ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning? – YouTube
  2. Les denne nyhetssaken om Bing Chat på UiB: Trygg ChatGPT-tjeneste for alle UiB-ansatte (pahoyden.no)
  3. Forsøk deg på Bing Chat  – trykk på binlogoen

Kunstig intelligens er et stort tema, og kanskje ukjent for mange. Vi ber deg derfor om å forberede deg. Ved å fordype deg bittelitt, får vi til bedre diskusjoner og refleksjoner på selve dagen.

Vel møtt!

Nasjonal satsing på kunstig intelligens

NFR inviterer til innspillsmøter om satsing på kunstig intelligens, 5., 6. og 7. november.

Vi inviteres også til skriftlige innspill innen 8. november.

Forskningssatsingen ha tre hovedspor

• Forskning om konsekvenser av kunstig intelligens og annen digital teknologi for samfunnet. Sentrale temaer vil være demokrati, tillit, etikk, økonomi, rettssikkerhet, lovreguleringer, personvern, undervisning og læring, kunst og kultur.
  • Digitale teknologier som forskningsområde i seg selv, altså forskning på blant annet kunstig intelligens, digital sikkerhet, neste generasjons IKT, nye sensorer og kvanteteknologi.
  • Forskning på hvordan digitale teknologier kan brukes til innovasjon i næringslivet og offentlig sektor og hvordan kunstig intelligens kan brukes i forskningen på mange ulike fagområder.

Vi håper fagmiljøene vil delta på innspillsmøtene.

Åpent hus i anledning Verdens diabetesdag

Mohn Senter for Diabetes Presisjonsmedisin ved Universitetet i Bergen (PRECISE-DIA) forbereder et arrangement til ære for Verdens Diabetesdag 14. november 2023. Vi vil arrangere et “åpent hus” for publikum med spennende foredrag, aktiviteter, omvisning på laboratoriet og utstillinger.

14.11.2023 – 12.00–17.30

Glasblokkene, blokk 2, 6 etg, og Aarskogssalen, 1 etg. blokk 1

Legg til i din egen kalender

Mer info og Facebookevent her.

Vernerunder 2023

Den 22.11 mellom 12:00 og 15:00, vil det bli vernerunder i Glasblokkene og Overlege Danielsens hus.
Den 27.11 mellom 09:00 og 11:30, vil det bli vernerunder i Laboratoriebygget.

Merk at kontorer blir besøkt hvis skjema med avvik er sendt inn.
Vedlagt er lenke til skjema for gjennomgang. Vennligst fyll ut disse hvis dere har noe dere ønsker å rapportere.