Daglige arkiver: 19. oktober 2023

Bioteknologirådets frokostmøte 7 november

Frokostmøte 7. november: Tannlegen som bygger bein

Stamceller er utgangspunktet for alle kroppens celler og vev, både når en helt nytt menneske oppstår fra en enkelt befruktet eggcelle, men også etter fødselen. Hver dag dør tusenvis av celler på forskjellige steder i kroppen din og erstattes fra små lagre med uspesialiserte stamceller som finnes i hvert vev. Hvordan kan stamcellenes unike egenskaper til fornyelse og spesialisering utnyttes innen medisin for å hjelpe syke eller skadede organer med å reparere seg selv?

Cecilie Gjerde, tannlege og spesialist i oralkirurgi og oralmedisin, forteller hvordan hun bygger nytt bein til pasienter ved hjelp av stamceller. Gjerde er tidligere vinner av forskningsformidlingsprisen Forsker Grand Prix og jobber som førsteamanuensis ved institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Bergen.

Tid: 7. november kl 08.30-09.15

Sted: Olav H. Hauge, Litteraturhuset i Bergen og strømming

Les mer her.

Konferanse om akademisk frihet

Universitetet i Bergens konferanse om akademisk frihet holdes 2. november i Storsalen i Nygårdsgaten 5.

Universitetet i Bergen står sammen med kolleger og studenter i Norge og verden for akademisk frihet. Vi er overbevist om at de dypeste innsiktene oppstår i demokratiske universitetssamfunn som fremmer faglig integritet, åpen dialog og kritisk tenkning. Akademisk frihet er under press internasjonalt.  Også i Norge er det viktig å vokte om ulike former for trusler mot den akademiske friheten.

Vi ønsker derfor velkommen til en halvdagskonferanse hvor vi vil få høre historiene til forskere og studenter som har opplevd å bli fratatt sin mulighet til å forske, og hvor våre kollegaer vil presentere overordnede tendenser for akademisk frihet internasjonalt. Vi vil også få høre sentrale aktører i norsk utdannings- og forskningssektor diskutere hva vi kan gjøre for å styrke den akademiske friheten her hjemme.

02.11.2023 – 09.00–12.30

Storsalen, Nygårdsgaten 5, Universitetet i Bergen, 5015 Bergen

Kristin Hansen

Påmeldingsfrist

30.10.2023 – 12.00

Påmelding

Psykologiske støttegrupper for Ph.D og forskere i tidlig karriere

Andreas H. Schei, psykolog i Bedriftshelsetjenesten (BHT) ved UiB inviterer Ph.D og unge forskere til gruppesamtale om utfordringene du kan møte på i en akademisk karriere.

Velkommen til en gruppesamtale hvor vi vil utforske utfordringene du tar opp. Oftest viser det seg at utfordringene som blir tatt opp i gruppen er noe mange eller de fleste opplever eller har opplevd. Sammen kan vi dele støtte, innsikt og finne gode løsninger. Mange opplever lettelse over opplevelsen av å ikke være alene med sine utfordringer. Disse gruppene er åpne for alle fakulteter, de holdes på engelsk og ingen sak er for liten eller for stor til å ta med. Tilbakemeldingene har vært svært positive, og folk forteller de føler seg oppmuntret, med fornyet håp og følelse av tilhørighet.

26.10.2023 – 12.15–15.30

Nygårdsgaten 5

Andreas Hillestad Schei

Påmeldingsfrist

25.10.2023 – 15.45

Påmelding

Mer info her.

Utdanningsseminar ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin

IGS arrangerer utdanningsseminar onsdag 15. november fra 12-15.30, og vil gjerne at så mange som mulig fra alle de andre instituttene ved MED deltar.

Foreløpig program ser slik ut:

12.00 – 12.30 – Lunsj

12.30 – 14.30 – Mentimeter: Empowering students’ participation for course evaluation and redesign – Mirey Alfarah, vinner av IGS’ utdanningspris for 2022

14.30 – 14.45 – Skikkethetsvurdering av studenter (introduksjon ved Arne Tjølsen)

14.45 – 15.30 – Paneldiskusjon om skikkethetsvurdering av studenter

Mer informasjon kommer i forkant av seminaret.