Konferanse om akademisk frihet

Universitetet i Bergens konferanse om akademisk frihet holdes 2. november i Storsalen i Nygårdsgaten 5.

Universitetet i Bergen står sammen med kolleger og studenter i Norge og verden for akademisk frihet. Vi er overbevist om at de dypeste innsiktene oppstår i demokratiske universitetssamfunn som fremmer faglig integritet, åpen dialog og kritisk tenkning. Akademisk frihet er under press internasjonalt.  Også i Norge er det viktig å vokte om ulike former for trusler mot den akademiske friheten.

Vi ønsker derfor velkommen til en halvdagskonferanse hvor vi vil få høre historiene til forskere og studenter som har opplevd å bli fratatt sin mulighet til å forske, og hvor våre kollegaer vil presentere overordnede tendenser for akademisk frihet internasjonalt. Vi vil også få høre sentrale aktører i norsk utdannings- og forskningssektor diskutere hva vi kan gjøre for å styrke den akademiske friheten her hjemme.

02.11.2023 – 09.00–12.30

Storsalen, Nygårdsgaten 5, Universitetet i Bergen, 5015 Bergen