Ukens leder

Omleggingen av NFR-fristene i kombinasjon med en ny nedlåsing i Bergen og en av de kaldeste, men vakreste vintrene jeg har opplevd, har helt sikkert ført til en ny vri til 2021 så langt. Mens de fleste av oss har rukket å trekke pusten igjen etter NFR-fristen, er det mange flere frister for midler, stillinger og posisjonering rett rundt hjørnet, så det er bare å holde hodet kaldt og kjøre på! For det første vil jeg fremheve muligheten for å søke om små forskningsmidler, som har en frist på 14.02.21, og her er søknadskriteriene:

• Midlene går til forskere som ikke har store driftsmidler allerede.
  • Størrelsen på de enkelte bevilgningene er 15 000-150 000 NOK.
  • Midlene må brukes innen 2021 og kan ikke overføres.
  • Mottakere må være aktive forskere i fast vitenskapelig stilling, prof. II eller 1.am. II.
  • Mottakere må ha søkt eksterne midler de siste årene.

Ikke glem søknadsfristen for stipendiatstillinger (9 stillinger) og postdoktorer (2 stillinger) ved medisinsk fakultet med en frist på 14.02.21.

Endelig er to spennende søknadsmuligheter i forbindelse med Trond Mohn Foundation publisert. I samarbeid med Haukeland sykehus vil det medisinske fakultetet finansiere et nytt senter for regenerativ medisin. Senteret bygger på eksisterende Bergen Stem Cell Consortium (BSCC) og den nye ex vivo renroms-fasiliteten i Laboratoriebygget for tillaging av celler til bruk i klinisk utprøving. Senteret er støttet av Trond Mohn Stiftelse over en 5-årsperiode. Stiftelsen har satt av 20 millioner kroner for å støtte 3-4 forskningsprosjekt innen feltet. I tillegg har Stiftelsen også avsatt 5 millioner kroner til samarbeidsprosjekter mellom Bergens- og Oslos fagmiljø i kjernefasiliteten for genmodifisert celleterapi i Oslo. Søknadsdetaljer finner du her:       https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/crm_prequa.pdf

Trond Mohn stiftelsen har i samarbeid med Universitetet i Bergen, Haukeland universitetssykehus og Stavanger universitetssykehus etablert Vestnorsk Center for Antimikrobiell Resistens (CAMRIA). Senteret ledes av professor Nina Langeland ved Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen. Senteret tar sikte på å belyse spredningen av resistente bakterier på sykehus ved å kombinere nye og prediktive matematiske tilnærminger med avansert molekylærbiologi. Denne krysningen av fagområder vil tillate en enestående karakterisering og forutsigelse av AMR-spredning og utbruddsdynamikk og identifisering av optimale kontrollstrategier ved hjelp av paradigmet “presisjonsmedisin”. Parallelt vil ny logistikk- og politisk forskning gi en endring i vår evne til å gripe inn i utbrudd. Senteret lyser nå ut midler til 3-4 prosjekt som kan bidra til å nå senterets målsettinger. For mer informasjon om denne samtalen og søknadsmaler, vennligst kontakt MEDforsk@uib.no. Fristen for denne samtalen er 15. mars 2021.