Samarbeider Universitetet i Bergen og helseforetakene godt nok?

Som ansatt ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssykehus i snart 25 år jeg fått være med på og vitne til en fantastisk forsknings- og kompetanseoppbygging i våre institusjoner. De mange kollegaene som er ansatt i såkalte dobbeltstillinger er på mange måter navet i dette samarbeidet og de som driver den kliniske forskningen fremover. Selv om samarbeidet er godt er det også rusk i maskineriet.

Ulik lønnsmodell i rekrutteringsstillinger mellom de som er ansatt på UiB og helseforetaket er en kilde til dårlig stemning da personer som har samme type jobb og funksjon kan ende opp med svært ulik lønn. De før så ettertraktede bistillingene på UiB er ikke lenger så attraktive. Kollegaer opplever at de får mye mer jobb og stress uten at avdelingen legger til rette for forskning og undervisning. Hvis tjenesteplanen i tillegg reduseres spises det nylige lønnsløftet II-er stillingen har fått opp. Det er mange som nå stiller seg spørsmålet – vil jeg dette?

Jeg etterlyser et bedre samarbeidsklima. Vi skal ikke være konkurrenter – våre rivaler er forsknings- og undervisningsmiljøene i Oslo, Trondheim og Tromsø. Vi Vestlendinger må arbeide godt og koordinert slik at vi kan konkurrere bedre på nasjonale og internasjonale arenaer. Kanskje en arbeidsgruppe kan se nærmere på hvordan samarbeidet konkret kan bedres, blant annet når det gjelder stillingsbetingelser og oppgaver innen forskning og undervisning.

Eystein

Visestyrer