Daglige arkiver: 3. desember 2020

Samarbeider Universitetet i Bergen og helseforetakene godt nok?

Som ansatt ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssykehus i snart 25 år jeg fått være med på og vitne til en fantastisk forsknings- og kompetanseoppbygging i våre institusjoner. De mange kollegaene som er ansatt i såkalte dobbeltstillinger er på mange måter navet i dette samarbeidet og de som driver den kliniske forskningen fremover. Selv om samarbeidet er godt er det også rusk i maskineriet.

Ulik lønnsmodell i rekrutteringsstillinger mellom de som er ansatt på UiB og helseforetaket er en kilde til dårlig stemning da personer som har samme type jobb og funksjon kan ende opp med svært ulik lønn. De før så ettertraktede bistillingene på UiB er ikke lenger så attraktive. Kollegaer opplever at de får mye mer jobb og stress uten at avdelingen legger til rette for forskning og undervisning. Hvis tjenesteplanen i tillegg reduseres spises det nylige lønnsløftet II-er stillingen har fått opp. Det er mange som nå stiller seg spørsmålet – vil jeg dette?

Jeg etterlyser et bedre samarbeidsklima. Vi skal ikke være konkurrenter – våre rivaler er forsknings- og undervisningsmiljøene i Oslo, Trondheim og Tromsø. Vi Vestlendinger må arbeide godt og koordinert slik at vi kan konkurrere bedre på nasjonale og internasjonale arenaer. Kanskje en arbeidsgruppe kan se nærmere på hvordan samarbeidet konkret kan bedres, blant annet når det gjelder stillingsbetingelser og oppgaver innen forskning og undervisning.

Eystein

Visestyrer

Informasjon om nytt system og stenging av Pagaweb

Merk dere spesielt at ved overgangen til nytt system, SAP, mister tilgang til Pagaweb.

Lønnsslipper fra 2020 eller tidligere blir dessverre ikke tilgjengelig i den nye selvbetjeningsportalen fra DFØ. Du kan heller ikke logge inn i HR-portalen etter nyttår.

Ved behov må du derfor ta ut gamle lønnsslipper før nyttår, og annen historisk behov informasjon du tror du vil ha behov for.

Informasjon om det nye systemet finner dere her:

Kartlegging av forskningens vilkår ved UIB

I disse dager går det ut en invitasjon til å delta I en undersøke fra UiB FRAM med mål om å kartlegge forskningens vilkår ved UIB i dag. Ved å besvare denne undersøkelsen gir du et viktig bidrag til UiBs arbeid med å identifisere avgjørende betingelser for forskningskvalitet, og hvordan det kan legges til rette for å sikre forskningen gode rammebetingelser i årene fremover. Undersøkelsen er en del av prosjektet UiB FRAM, som du kan lese mer om her.

Se også nyhetssak i På Høyden for mer informasjon.

English: Scholarships within the framework of UN Young Researcher’s Grant.

20 scholarships of 1000€ each are offered to the students within the framework of UN Young Researcher’s Grant.

Application requirements:

– applicant is not eligible for other scholarship programs like ERASMUS (e.g. length of stay under 2 months)

– possible mobility period is between the 1st April, 2021 and 31st March, 2022,

– length of stay abroad – 1 – 6 months.

– application deadline –  5th February (as always the universities can set a different internal application deadline, so that the nominated students could be sent to the Task Force before 12th February)

All UN universities are asked to promote the mobility scheme among their students and young researchers. For details and the application form please refer to the UN website https://www.utrecht-network.org/activities/young-researchers-grant/

Nye puplikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 9 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre