Daglige arkiver: 29. november 2019

Strammere økonomi i 2020

De siste årene har K2 hatt relativt god økonomi. Dette har gitt oss mulighet til ulike strategiske satsinger, feks. innen bioinformatikk, folkehelseundersøkelser, ernæring og genomikk. Budsjettet som Universitetet i Bergen gir Medisinsk fakultet i 2020 betyr en strammere økonomi for K2. Det gis et tillegg på 8 millioner som resultatsvekst samt 3% økning som kompensasjon for pris og lønnsøkning. Nedsiden er at UiB trekker 1% i et såkalt strategikutt. Disse midlene skal UiB bruke til å bygge opp et overskudd som de ønsker å bruke til strategiske satsinger. Det trekkes også 0,5% i et effektiviseringskutt. Men det som virkelig forslår er at husleien øker med 5,1%. Videre mister fakultetet 7 rekrutteringsstillinger.

Fakultetet klarer ikke å dekke inn hele denne innstrammingen slik at instituttene må ta noe av denne inklusive K2. Lønnsmessig ble 2019 et godt år for de ansatte, men UiBs kompensasjon for pris og lønnsøkning dekker bare ca. 1/3 av denne. K2 må derfor være mer forsiktig økonomisk sett i 2020. Vi har besluttet at K2 ikke gjentar seminaret for alle i 2020, men satser heller på et strategiseminar for forskingsgruppeledere, plattformledere og undervisningsledere samt en HMS-dag for alle ansatte som tidligere. Vi må også fryse noen stillinger. K2 har som mål å være i budsjettbalanse for å ha en sunn økonomi og ikke komme på etterskudd. Det gir oss handlekraft selv om økonomien blir strammere.

K2 er fakultetets største institutt og et av de de største ved UiB. Vi får til forskning, undervisning, innovasjon og kommunikasjon helt i toppen i universitetssektoren i Norge. Vi har grunn til å være stolt av oss selv og det vi får til!

Ha en riktig god helg!

Reiseutgifter for 2019

Reiser gjennomført i 2019 skal regnskapsføres i samme år. Det er derfor viktig at du sender inn reiseregning så snart som mulig.

Frist for registrering av reiseregning i HR-portalen/PAGA er mandag 16. desember.

Husk at følgende må være med i skjema for at vi skal kunne behandle reiseregning i tide:
-hvilke prosjekt-/driftsmidler reisen skal betales med
-alle nødvendige vedlegg

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 9 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Hege F. Berg.

Les videre